Akár lótrágya is hajthatja a jövő autóját

Akár lótrágya is hajthatja a jövő autóját

 

Egy ló egy év alatt termelt trágyájával 10 ezer kilométert haladhatna egy hidrogén hajtású Toyota személyautó, amennyiben a trágyából biogázt, abból pedig villanyáramot, majd vízbontással hidrogént állítanának elő – hangzott el a decentralizált energiaellátásról rendezett konzultáción szerdán Budapesten.

A Széchenyi Hajós Egylet Népfőiskola Alapítvány által szervezett rendezvény fő témája a személyi energiaellátás volt, amely decentralizált energia-előállításnak is nevezhető. Az egyik konstrukció lényege, hogy kisméretű reaktorokban biogázt állítanak elő, amelyet követően egy gázzal hajtott motor – generátort forgatva – villanyáramot termel.

A konstrukció alapja az a biogáz reaktor, amellyel Kiss Péter tavaly díjat nyert a fiatal feltalálók pályázatán. Jelenleg kipróbálás előtt áll az első elkészült berendezés. A biogáz reaktor fűtőanyaga lehet lótrágya, kerti fű, vagy akár a házi szennyvíztisztító iszapja is. A gáztermelésből visszamaradt anyag pedig – szárítás után – pelletálható, a pellet pedig elégethető.

Az energiatermelés következő fázisa egy dízelmotort tartalmaz, amely 10 százalék biodízel üzemanyaggal és 90 százalék biogázzal működik. A biodízelt a gép magának sajtolja – például repcéből – és az áramtermelő generátor mellett pelletáló berendezést is hajt.

A konzultáción elhangzott, hogy sorozatgyártás előtt áll – mint magyar találmány – a szilárd test generátor és hőszivattyú. Egyikben sincs mozgó alkatrész. A generátor egy félvezetőket tartalmazó doboz, amelyet például biogáz-láng fűt, a dobozban pedig villanyáram keletkezik. A hőszivattyú nem tartalmaz kompresszort, a jósági foka akár kettő is lehet, vagyis egy kilowatt villanyáramból két kilowatt hőenergiát képes előállítani.

 

2008.01.17.
Forrás: MTI/Menedzsment Fórum, Promenád
Frissítve: 2023.04.28.
Fotó: Canva

Hozzászólások