Mint a szürke lovon érkező mesebeli királyfinak, a Nissan X-Trailnak is három próbát kellett kiállnia a pár nap alatt, amíg tesztelésre került Legin Istvánhoz. A Jazzy Rádió népszerű műsorvezetője, ezt a terepjárót sem kímélte.
Itt a jó idő, és már a völgyben is nyílnak a kerti virágok, már újra zöldell a nyárfa az ablak előtt! Már vágtáznak a lovak szerelmesei a bimbódzó réteken, és a vasparipás motorosok is megérezték a nyár illatát. Az esős fülledt időben a terepes talaj itt-ott finom dagonyává változott. A saras utak kacéran csábítottak némi latyakos rosszalkodásra. Hogy is tudnék ellenállni a természet hívószavának, bizony nem. Tehát megnyitottam a napsugarak útját az elektromosan vezérelhető panorámás üvegtetőn, és mindjárt elsőnek neki lendültem a szinte már hagyományos terepnyúzásnak.
Nagy test nagyot csobban, és biza az X-Trail egy kellemesen testes tágas nagy autó. Főleg az én 7 személyes családi változatom bőséges helykínálattal kényeztetett. Lendületet vettem, vagyis ráléptem a gázra, és készültem is az erőteljes kapaszkodásra a kátyúkban, pocsolyákban vágtázás közben! De hiába, az X-Trailt nem lehetett eltéríteni a kiszabott iránytól. Futóműve és a szabályzó elektronikái zökkenőmentesen ringatták át a durva útviszonyokon. Sem a mély keréknyomok, sem a nagy kátyúk a saras pocsolyák nem jelentettek problémát a Nissan automatikus összkerékhajtás rendszerének.
Mint már máskor is említettem, ez a hajtás rendszer mindig a jobban tapadó kerekekre összpontosítja a nyomatékot, és ha szükséges a differenciálművet is kikapcsolja. Hosszú tengelytávja miatt nem valódi terepes az X-Trail, de igazán ezt senki nem közölte vele, így nem akart elakadni a tengelyig, aljáig érő fekete latyakban sem. Mi tagadás, élvezet az X-Traillal dagonyázni, kell ez a látványos fotóknak is, de mindennek ára van! X-Trailunk kellemesen csillogó metál-barna színe hirtelen egy mattos sár pacnivá változott.
Bár divatos mostanában ez a matt szín, de a második, Decathlonos rakodási tesztünkre mégsem mehettünk ennyire mocskosan. Irány a mosó! Terebélyes családi autómnak van felülete bőven, amit csak győztem a kefével tisztára sikálni. Mosó után irány a Decathlon, hogy a most már újra tisztán csillogó autót lovakhoz tartozó felszerelésekkel telerakodva pakolási tesztnek vessem alá.
Kaptam is a Decathlontól mindent a polcokról, mi a lovasoknak szem-száj ingere. A bokszhoz hasonlatos hatalmas csomagtartó alapban is jól variálható. Osztható és több szintesre is állítható. Így apróbb kacatjainkat is el tudjuk rejteni. A kihajtott pótülések megfelezik, de még akkor is marad sok hely. Bár 7 személyesnek mondják, de valójában inkább 5+2-nek nevezném. Bemásztam 189 centis magasságommal, és igencsak a nyakamba vettem a lábam, hogy elférjek. Hamar jöhet is a görcs meg a gyógytornász, mert mozogni semmi esély. Tehát a kihajtható pótülések inkább csak gyermekeknek, kis növésűeknek valók.
A pótüléseket lehajtva az X-Trail csomagtartója akkora, hogy szinte visszhangzik, és csak úgy nyelte el a Decathlon kedves munkatársai által bepakolt nyergeket, lovaglócsizmákat, takarókat, nyeregalátéteket, kobakokat, lovas ruhákat, és egyéb, bőséges lovasfelszereléseket, amiket a Decathlon polcairól sebtiben összeválogattunk. És ha még ennél is több holmit szeretnék berámolni, akkor az üléseket lehajtva mindjárt megfelelően tágas teret kapok! Miután mindent bepakoltam, eljött az idő a harmadik tesztre: kiüríteni a csomagtartót. Hú, bizony most látom, milyen nagy a Decathlon választéka, mert a rengeteg ló- és lovasfelszerelést mire visszahelyeztük a polcokra, alaposan kifáradtunk.
Lóhalálában száguldok is a következő teszt helyszínére. Autópályás menet közben a kis pihenést segíti a sávelhagyás, az éberség figyelő rendszer, és a tempomat, ami sajnos a radarrendszerek ellenére nem adaptív, és nem érzékeli a közlekedési akadályokat. Sebaj, az úttartás a magas építése ellenére még oldalszélnél, nagy sebességnél is kifogástalan, de a menetzaj viszont lehetne csendesebb. A hátsó térből jönnek a vágta dübörgések. De az érintőképernyős beépített hifi rendszert kicsit feljebb tekerve már el is nyomta a rock zene, amit az USB csatlakozással, vagy a telefonos kapcsolattal a mobilomról is le tudtam játszani.
A Központi érintőképernyőn a NissanConnect rendszere GPS, telefonkapcsolatot, és állandó térképfrissítést is elvégzi. A fontosabb információk előttem, a műszerfalon is megjeleníthetők. Az X-Trail belső tere a Qashquaiból köszön vissza. Műszerei, kijelzői, kormánya hasonlóak, üléshelyzete kényelmes. A világos drapp bőrüléseink szemgyönyörködtető elegáns varrásokkal prémiumérzést keltenek!
Kényelmemet fűthető, hűthető pohártartók is szolgálják. Berendezése, krómozott fogantyúi is hozzák eleganciáját, de felszereltsége kicsit elmarad a prémium kategóriában megszokottól. Igaz, a nagy csomagtartóval, és a pótülésekkel jelentős pluszt is kapok, és nagycsaládosoknak tökéletes választás. A belső berendezést kibeszélve meg is érkeztem 3. teszthelyszínemre, a zsámbéki Drivingcamp közlekedésbiztonsági tesztpályára.
Szakmai meghívóm egy biztonságtechnikai előadásra, és utána néhány gyakorlatra szólt. A profi előadók hozzánk hasonlóan kihangsúlyozták, mennyire fontos a tesztpályás, vagy terepes gyakorlás. A külföldi statisztikák is alátámasztják. Beállok a Safety Car után, mint a versenylovak a felvezető autó mögé a rajtnál. Elsőnek egy szlalomos teszttel kezdek, előre, és tükörből tolatással. A kormányérzékenységet beállítottam normál állásba, és start! 30-as tempóval kellett bevágódni a bóják közé. Az X-Trailból jól áttekinthető a pálya, magasan ülök, és remekül látni a bójákat. A menetstabilizáló rendszer jól adagolja a kerekekre a nyomatékot, egy pillanatig sem hagyja sodródni az X-Trailt. Teherautós múltam dominál a hátramenetnél, hiszen amúgy is a tükröket szoktam használni, de besegít a nagy látószögű tolatókamera is. Így három forrásból tudtam remekül tájékozódni a szlalom tolatásnál. Határozottan jó időket futotam az X-Traillal az alacsonyabb többi limuzinhoz képest is.
Második gyakorlatom egy vészhelyzeti kikerülő manőver, egyre nagyobb sebességgel. Megvallom, 55 kilométeres tempóval már nehéz volt beszáguldani a bóják közé fékezés nélkül. A feltételezett akadálynál mindenki megcsúszott, az X-Trail sem volt kivétel, de határozottan érezni lehetett, ahogy itt is egy pillanat alatt beszabályozta a menetstabilizáló, és nem hintázott, semmi ringatózás, egyenesbe hozta és így könnyen visszaránthattam a kerülés után az eredeti sávba. Irány a követési távolsági gyakorlat. Párhuzamosan, a biztonsági autó hirtelen fékezésénél kellett megállni mögötte. Persze reflexeim is edződtek, de határozottan az ABS próbája volt. A fékeket keményen fogta, ugyanakkor a szokásos darálásból alig lehetett valamit érezni, hangja is csekély volt, és ahogy azt kell, remekül kormányozható maradt Nissanom.
Mind a négy vészfékezésnél meg tudtam állni a Safety Car mögött. De éles helyzetben a vészfékezési asszisztens hanggal és a műszerfalon villogó jelzéssel is figyelmeztet. Tehát a tesztpályán jól vizsgázott úttartásból, irányíthatóságból, az ABS beállításából, és a pilóta ülés jó tartásából, a kiláthatóságból az X-Trail.
Összegezve:
A Nissan X-Trail egy visszafogottan elegáns, kényelmes nagy belterű autó. Magas építése ellenére a stabilizáló elektronikák jó beállításával erős oldalszélben és durva manővereknél is stabil marad. Intelligens összkerékhajtása zord útviszonyoknál akár lószállítóval is stabil haladást biztosít.
Köszönet a Decathlonnak, és készséges alkalmazottainak a rakodási teszthez nyújtott segítségért. Köszönet a Nissan Sales CEE képviseletnek, hogy kipróbálhattam az X-Trailt.A természet maximális megóvása végett csakis bejáratott földutakon terephancurkodtam.
Nissan X-Trail műszaki adatai:
Motorok összehasonlítása
Motor | Vegyes üzemanyag-fogyasztás |
Max. teljesítmény (kw (LE) /perc-1) |
CO2 kibocsátás (g/km) |
Üzemanyag típusa |
2.0L Dízel 177 4WD Manual |
5,6 | 149 | 130 (177) / 3750 |
Gázolaj |
2.0 Dízel 177 CVT |
5,6 | 148 | 130 (177) / 3750 |
Gázolaj |
2.0 Dízel 177 4WD CVT |
6,0 | 158 | 130 (177) / 3750 |
Gázolaj |
1.6 Dízel 130 Manual |
4,9 | 129 | 90 (130) / 4000 |
Gázolaj |
1.6 Dízel 130 4WD Manual |
5,1 | 135 | 90 (130) / 4000 |
Gázolaj |
1.6 Dízel 130 CVT |
5,3 | 139 | 90 (130) / 4000 |
Gázolaj |
1.6 DIG-T 163 Manual |
6,2 | 145 | 120 (163) / 5600 |
Benzin |
2017.07.05. Legin István / Lecsó /