Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet – Budapest |
|
1201 Budapest, |
Az iskolai lovaglás oktatásban illetékes kapcsolattartó: |
Lovasterápia a Fogyatékkal Élőkért Egyesület |
|
1238 Budapest, Tangazdasághoz vezető út, Péteri-major Weboldala: sorilovi.hu MKEH engedély száma: L/000248 A lovarda felszereltsége:
|
dr. Jámbor Péter Az iskolai lovaglás oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők:
|
|
|
A lovaglás és lovaskultúra oktatása a Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézetben: |
|
Mióta folyik az iskolában a lovaglás, a lovaskultúra oktatása: |
|
A lovaglás oktatásban résztvevő gyermekek száma: |
|
A lovaglás oktatásban résztvevő évfolyamok: |
|
Milyen beosztásban zajlik a lovaglás oktatás: |
A foglalkozásokat 32 fő látogatja 4×8 fős bontásban, heti két alkalommal. A 8 fős csoport összesen 2×45 percet tölt lovas-iskolánkban. Egy időben 3 fő lovagol, a nem lovaglók ezen idő alatt egyéb lovas foglalkozásokon, oktatáson vesznek részt |
Lovaglás oktatás gyakorisága: |
|
Átlagosan lóháton töltött idő gyermekenként egy lovardai látogatás alkalmával: |
|
Az oktatásban résztvevő lovak, pónik száma: |
|
Az oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők száma: |
|
Kiegészítő foglalkozások: |
|
Hogyan zajlik az oktatás, milyen tanmenet szerint haladnak az oktatók: |
Egy tanévre kidolgozott szöveges oktatási terv 1. Alapozás I. Cél: A lovas és a ló közötti jó kapcsolat kialakítása. Fontosabb lovardai szabályok ismertetése, bevezetés a ló közelében történő viselkedésről, lovak ápolásáról, felszereléséről, a lóval való kommunikáció elsajátítása, bevezetés a lovassportba. A lovas egyensúlyának és hajlékonyságának fejlesztése először talajon végzett bemelegítéssel, majd lovon, nyeregben történő munka során, kezdetben kézből vezetett lóval, majd futószáron, lovasterepauta és szakképzett oktató-, edző segítségével. 2. Alapozás II. Cél: A ló takarmányozásának alapjai. Ló és lovas felszerelések ismertetése, ló ápolása és szerszámozása szakképzett oktatóval. Ismerkedés a lovas szakágakkal. Ló- és lovassport elméleti bemutatása. A sportban elért magyar eredmények ismertetése. A lovas lóval való kommunikációjának fejlesztése nyereg alatti munkában. A lovas képzése a helyes ülés, egyensúlyi helyzet megtartása, a helyes segítségnyújtások tekintetében, futószáras munka keretében. 3. Alapozás III. Cél: Futószáras munka a lovas számára, üléskorrekció, a lóban való ülés elményítése. A lovas erőlétének és az állóképességének fokozására, a lovaglás intenzitásának fokozása. Elméleti és gyakorlati foglalkozások keretében a lovas hibáinak, hiányosságainak kontrollálása, az előrehaladottság mérése. 4. Munkafázis I. Cél: A lovaskultúránk áttekintése, ahhoz kapcsolódó elméleti anyag ismertetése. A lovas futószáras munka keretében megtanulja a két alap jármódot, lépést és ügetést. Az ügető munka tanügetéssel kezdődik, hogy a lóval való együttmozgás és a lovas egyensúlya megfelelően kialakuljon. Majd könnyűügetésben sajátítja el a mozgást. Erőnléti és egyensúlyfejlesztés. 5. Munkafázis II. Cél: Elméleti oktatás keretében a lovardai alakzatok ismertetése. Önálló lovasmunka lépés jármódban. Egyszerűbb lovardai alakzatok lovaglása, ügyességi feladatok lóhátról. 6. Munkafázis III. Cél: Lépés jármódban az összes lovardai alakzat lovaglása, ügetésben önálló munka. A lovas készségeinak fejlesztése, erőnlétének fokozása. 7. Munkafázis IV. Cél: Önálló lovasmunka lovastársakkal, osztálylovaglás. A ló ellátása és ápolása önállóan. A tanultak ismétlése, a lovon való munka, mint mozgásminőség javítása. |
Év végi számonkérés: |
|
Kötelező védőfelszerelés: |
|
A kötelező védőfelszereléseket biztosítja: |
|
Kötelező, vagy ajánlott ruházat: |
Elfogadott kényelmes sportruházat ( hosszúnadrág, zárt cipő, testhez simuló felső-ruházat ) |
Az iskola és a lovarda közötti távolság: |
|
Hogyan jutnak el a gyerekek a lovardába: |
|
Azon gyermekek aránya, akik a szabadidejükben is eljárnak lovagolni, vagy lovas táborokba: |
|
A gyermekek visszajelzése a lovaglás oktatásról |
nagyon motiváltak, nagyon élvezik a lovaglás oktatást, hasznosnak tartják, szabadidejükben is szívesen foglalkoznának vele |
Az iskolában tanító tanárok tapasztalata a lovaglás oktatásról: |
nagyon hasznos, egyértelmű pozitív változást tapasztalnak a gyermekek magaviseletében, kondíciójában, tanulási képességeiben, vagy közösségi készségeiben |
Sikertörténetek: |
A lovas-foglalkozások során mindenki saját ütemének megfelelően fejlődik, de a tanév végére minden tanuló eljut a lépés jármódban történő önálló lovaglásig. Legfontosabb, hogy a minden tanulási folyamathoz szükséges figyelem, ugrásszerűen fejlődött a lovagolni járó tanulók között. Miután a lovaglást egyszerre három lóval bonyolítják, a csoportos munka előnyei ( a közös sikerélmény és együttműködési helyzetek megélései ) folyamatosan éreztetik jótékony hatásukat. További előny, hogy az egész tanév során az osztálytermi munka is motiválható a lovaglással |
![]() |
.