keresés a lovardák között


Fogathajtó-szabálymagyarázat

  │ Kettesfogathajtó Világbajnokság  │ Előzetes hírek │  Aktuális hírek
Nevezés, bírók, személyzet, viselkedési kódexFogathajtó-szabálymagyarázat
                 │
Kettesfogathajtó Világbajnokság csapat kerettagok  
                 │
Kettesfogathajtó Világbajnokság Kiállítói információk
                              │ Kecskeméti Hírös Hét Fesztivál

A HÁROMNAPOS FOGATHAJTÓ VERSENY
Egy kis szabálymagyarázat

A Nemzetközi Lovas Szövetség (FEI) megalakulásának évében (1921), Párizsban megtartott kongresszusán írták alá a versenyek alapszabályát. Céljai között a természetes környezet hangsúlyozása, valamint a lovak egészségének megőrzése és védelme kiemelt helyen szerepelt. Az Általános Szabályokban a sportszerűség és a lovak „jólétének” védelme áll az első helyen. A részletes szabályok és rendelkezések is ezt az alapelvet követik. A fogathajtó verseny három (A, B, C) számból áll.

A díjhajtás (A versenyszám)

A díjhajtás program a 40 x 100 méteres – az előírt helyeken támpontot adó, betükkel jelölt – díjhajtó négyszögben folyik. E versenyszámban az előre kiadott programban a mozgó lovak idomítottságát, elengedettségét, hajlékonyságát, a kettő- illetve négy ló együttes munkáját, a jármódok szabályosságát, a feladatok pontosságát, a hajtó szárkezelését bírálja el az öt bíró. Határozottan körülírt, ám mégis szubjektív – legtöbbször „vízválasztó” – program ez! A háromnapos összetett versenyben eredményes díjhajtó program nélkül ma már nem lehet a végső sikerre számítani!


A maratonhajtás (B versenyszám)

Az összetett hajtóversenyek legmegeröltetőbb és legizgalmasabb része, a maratonhajtás. A pályát három szakaszra osztják. Minden szakaszra az iram és a távolság szorzataként alapidőt állapítanak meg. Ezt túllépni csak 5 másodpercenként 1 hibapontért lehet. Az „A” és „E” szakaszon még egy minimum időt is előír a szabályzat. Az ettől eltérő, korábbi beérkezés szintén büntetéssel jár.  Az „E” szakaszon épített akadályok leküzdése a verseny leglátványosabb része. Az elmozdíthatatlan terepakadályok (fák, gödrök, karám, víz stb.) között kijelölt kapukon kell a fogatoknak a lehető leggyorsabban áthaladniok. Az akadályban töltött minden másodpercért 0,2 hibapont jár. A késedelmeskedés, vagy netán a fennakadás az egész versenyeredményre kihat.
A pontos indulást, érkezést a szakaszbírók mérik, az akadályok leküzdését az akadálybírók figyelik.

A maraton versenypálya lehetséges adatai

A következőkben közölt adatok csupán tájékoztató jellegűek! A követelményszint az egyes versenyek szabályai szerint változhat, amelyet a vonatkozó – így a vb-re szóló – versenykiírás tartalmaz.

„A” Szakasz  

  • 6000 m  
  • 15 km/h  
  • 22-24 min
  • Phase „A” 
  • szabad járásmód

„D” Szakasz  

  • 1000 m  
  • 7 km/h   
  • 8 min
  • 35 sec
  • Phase „D”
  • lépés

„E” Szakasz   

  • 8500 m  
  • 14 km/h  
  • 33-36 min
  • Phase „E”
  • általában 7 akadály

Az akadályhajtás (C versenyszám)

A díjhajtáskor már megismert lovaspályán – rendezik az összetett fogatverseny akadályhajtását. A fogatnak a versenykocsik hátsó nyomtávjához igazított bólyapárok (sejbák) között kell áthajtani a pálya vonalvezetésének megfelelően úgy, hogy a bólyákra helyezett labdák ne essenek le. Az akadályokat vízbehajtás, dobogó és különféle kombinációk is tarkítják. Emelve ezzel is a küzdelem nehézségét és látványát. Az első két (A és B) versenyszámnál sorsolással döntötték el az indulás sorrendjét. Az akadályverseny elején viszont a gyengébb eredményt elért versenyzők indulnak. A végére a legjobbak kerülnek. Egy sejbáról lelökött labdáért 3 hibapont jár. A hibátlan hajtók „összevetéssel” dönthetik el (ez nem kötelező előírás) az akadály versenyszám végső sorrendjét. Ám ez a látványos küzdelem a végeredményt már nem befolyásolja.


Bíráskodás, a versenyszámok értékelése

Hogyan lehet – lehet-e egyáltalán – a három (A+B+C) egymástól ennyire távollevő versenyelőírások teljesítését közös nevezőre hozni? Ennek egységesítésére szolgál a hibapontrendszer. Ez a terep és akadályhajtásnál a verseny jellegéből adódik. A díjhajtás pontjait is ezekhez kell igazítani.

A díjhajtás versenyszámnál 20 programpontot és 5 egyéb általános előírást értékelnek a bírók 0-tól 10 pontig. Az egységesítés érdekében ezeket a versenyző által elért pontokat utólag 0,64-gyel szorozzák és levonják a maximálisan elérhető 250 pontból. A különbség lesz a versenyző hibapontjainak száma. Ezt az eredményt viszi tovább a hajtó az összetett (A+B+C) eredményének értékeléséhez. Vagyis a díjhajtás hibapontjaihoz adják hozzá a maraton- és az akadálypályán szerzett büntetőpontokat. Végül: a legkevesebb hibapontot gyűjtő versenyző állhat a győzelmi dobogó legfelső fokára.

A bármelyik versenyszámból kizárt versenyző nem búcsúzik el a további versenytől. Ő az adott részversenyben legtöbb hibát vétett versenyző pontjainak 25 százalékával növelt összegét kapja. Ezzel folytathatja tovább a küzdelmet. Igaz, hogy csak úgy „becsületből”, mert ilyen hátrány lényegében már nem hozható be. A talán bonyolultnak tűnő versenyrendszer szakszerűségén, tisztaságán bírók, pályaépítők, ellenőrök serege őrködik. A XIII. Kettesfogathajtó Világbajnokságon négy rangos külföldi és egy magyar bíró bíráskodik.





Cikkajánló:


Hozzászólások:

























   
Horze Lovasáruház   KLP   Lovasvilág Lovasbolt   Decathlon   Tanita Lovasboltja   szerverbérlés, szerverhoszting, szerverüzemeltetés