keresés a lovardák között

OTTO Sport Lovarda Talajrendszer




 


OTTO Sport®- International

Új fejlesztések a lovaspálya talajok világában


A kép kattintással nagyítható!

5 kontinensen 5500 megépült pálya
WORLD EQUESTRIAN GAMES:
  Alltech FEI World Equestrian Games 2010, Kentucky (USA)
  World Equestrian Games 2006, Aachen (GER)
  World Equestrian Games 1998, Rome (ITA)
OLYMPIC GAMES 1996, Atlanta (USA)
ASIAN GAMES 2006, Doha (Qatar)
FEI WORLD CUP FINALS 2011, Leipzig (GER)
FEI WORLD CUP FINALS 2006, Kuala Lumpur (MAS) 

Korszerű talaj lovardába, karámba és boxba?

A lovak túlnyomó része mesterséges környezetben él, és mi, lótartók határozzuk meg, mikor, hol és min jár a ló. Egyaránt fontos ez a kérdés a fedett lovardában, a külső munkapályákon, az istállóban, karámokban, jártató gépben és még hosszan sorolhatnám tovább. Sokan azt mondják, hogy évszázadok óta megfelelt a homok a pályára, miért kellene ezentúl milliókat fizetni egy talajért? A kemény rugalmatlan, csúszós, darabos, poros talaj könnyen sérüléseket okozhat a lónak, és előfordulhat, hogy emiatt komolyabb állatorvosi kezelésre kerül majd sor, ami nem kis költség a lótartónak. Egy kúra, ami nem is biztos, hogy teljesen regenerálja az ízületeket, a csontozatot, 300 -500 ezer forintba is kerülhet, ráadásul több hetes vagy hónapos pihenő követi, amikor kiesik a ló a munkából. Tehát egy professzionális lovarda esetében gyorsan ki lehet számolni, hogy egy 20x40 m-es fedett pályánál az 5-6 millió forintos speciális rétegrendű profi talaj jóval olcsóbb, mint az állatorvosi költség, arról nem is beszélve, ha egy többmilliós ló lába szenved maradandó sérülést.

Manapság sajnos csak kevés helyen állnak rendelkezésre végtelennek tűnő legelők, és a lovasok nagy része nem akkor ül lóra, amikor kedve van, és amikor minden körülmény ideális, hanem akkor, amikor a naptárjába be van írva, hogy lovaglás, vagy verseny van. Tehát megfordult a világ, és a lovasok és versenyszervezők időbeosztásához kell alakítani a környezetet. Nincs idő napokat, heteket várni, mire használható lesz a pálya, egy hetes eső után. Egyre kisebb helyen kell a lovakat karámozni. Sok helyen átlagosan az év felében dagonyáznak a lovak a sárban, mert nincs hely, hogy kicsit odébb menjenek, és a szilárd talajon legelésszenek. Mi tehát a megoldás? Milyen feltételrendszernek kell tudni megfelelni a korszerű talajoknak?

PÁLYA TALAJOK

Ütéscsillapítás

Fontos, hogy minél nagyobb legyen a talaj ütés- és rezgéscsillapítása, azaz ne csak a pata felülete alatt vegyen fel rezgéseket, hanem a ló lába és a talaj érintkezése kapcsán keletkező „ütés” erejét min. 1m² felületen ossza el. Ez által a paták által továbbadott erőhatást átlagosan 30%-kal csökkenti a talajszerkezet, és kíméli az inakat, ízületeket. Hagyományos talaj rétegrend esetén, a talaj az ütköző erő 97%-át visszavezeti a lábakba.

Lépésbiztonság

A speciális rétegrendű talajoknál – mint például az OTTO Lovarda Talajrendszernél – beépítenek egy egyedileg kifejlesztett gumiszőnyeget, amely nagy rugalmasságú és speciális formájú gumiprofilja révén biztosítja a talajkeverék stabilitását, ezáltal növelve a lépésbiztonságot, és csökkentve a csúszás veszélyét. A gumiszőnyegnek köszönhetően a ló és a lovas nagyobb biztonsága mellett gyorsabb sebesség és szűkebb fordulók érhetőek el.

Vízáteresztő képesség

A talaj csak annyi nedvességet tároljon, mely a megfelelő konzisztencia biztosításához szükséges. Az összes többi nedvességet a talajszerkezetnek át kell tudni engedni oly módon, hogy az a szivárgó rendszeren át, teljesen el legyen vezetve. Az OTTO rendszer extrémnek mondható tesztje volt, amikor Malagán egy versenyhétvégén 97 liter/m² eső zúdult le a pályára, és a versenypálya állapota miatt nem kellett megszakítani a versenyt. Átlagosan ez a rendszer egy égszakadás jellegű eső után 5 perc alatt elvezeti a vizet olyan mértékben, hogy biztonságosan lehet rajta akár versenyezni is. Ezt ma Magyarországon nem sok pálya tudja biztosítani. Mi a titka ennek a rendszernek? 4 különböző vastagságú és szerkezetű talajrétegből áll, mely oly módon van egymásra építve, hogy a rétegek nem keverednek össze. A tömörödés nem jelenti a vízáteresztő képesség csökkenését valamint a szerkezeten átszaladó nedvességet, szivárgó csőrendszeren keresztül gyűjtik és vezetik el.

Nedvességmegtartó képesség

A lovas munkapályák két legnagyobb ellensége a sár és a por. Amikor a hagyományos homoktalajú pályákat jól megöntözik, a felső homokréteg felázik, az alatta levő, már betömörödött rétegen pedig a felső pár centiméteres réteg, mint egy filmréteg van jelen. Ilyenkor igaz nem porzik, de nagyon csúszik, ha a pálya nincsen kellően boronálva. Örökös probléma, hogy mikor és mennyit legyen a pálya locsolva, hogy az pontosan megfelelő nedvességű legyen. Az OTTO Lovarda Talajrendszer esetében a gumiszőnyeg apró kis tálcáiban 4 liter vizet tárol négyzetméterenként. A spanyol, kaliforniai, dél-afrikai, floridai klíma viszonyok mellett átlagosan 2 liter/ m²/nap az öntözővíz igény. Kevésbé meleg éghajlatokon ez kb. 0,5 liter/m²/nap. Tehát a talajrendszer 2-4 napra elegendő nedvességet tart magában, mely alulról felfelé tartja nedvesen a pályát. Amennyiben felülről egyáltalán nem akarják locsolni a munkapályát, akkor érdemes az OTTO szabadalom alapján kiépíteni alá öntözési rendszert, mely automatikusan szabályozza és pótolja a pálya nedvességét biztosító öntözővizet.

Speciális felső réteg

A helyszínen rendelkezésre álló homok összetételét (homok, agyag, kvarc) laboratóriumban történő elemzés után, egyedi recept alapján különböző adalékanyagok hozzáadásával állítják össze. A talaj összetétel receptjének meghatározásakor figyelembe veszik az éghajlati adottságokat, és hogy mi lesz a fő funkciója a lovas pályának. Az egyes lovas szakágak részére, testreszabott fizikai tulajdonságú talajkeveréket állítanak össze.

Egyedi igények és funkciók

A lovas pályákat szerkezeti összetételük alapján, alapvetően két nagy csoportba sorolhatjuk: kültéri és fedett pályák. A fő különbség a vízelvezető képesség és az öntözés módja között van. További csoportosításként különbséget lehet tenni az állandó pályák és a rendezvényekre telepített ideiglenes pályák kialakítása kapcsán. A nemzetközi versenyeken általában előírás az, hogy az edző és a versenypálya ugyanolyan talajszerkezetű legyen. Tehát ha egy meglévő lovardában, az állandó jelleggel telepített versenypálya mellé a nagy induló létszám miatt ideiglenesen további bemelegítő pályákat telepítenek, akkor annak ugyanolyan talajszerkezetűnek kell lennie, mint a már meglévő pályák. Az ideiglenes pályákat sokszor beton aljzatra terítik le egy multifunkcionális csarnokban.

A költségeket befolyásolja a talajkeverék összetétele és a rétegvastagság. Gyors fejszámolás alapján, ha egy 120x60 m-es arénába kell lovarda talajt telepíteni, akár 1000 m³ is lehet a különbség egy hagyományos és az OTTO rendszerű rendezvénytalaj mennyisége között. Ezt a talajt a rendezvény előtt és után szállítani kell, elteríteni, utána tárolni valahol. Tehát fontos szempont, hogy a lehető legvékonyabb rétegrenddel megoldható legyen az előírásoknak megfelelő talaj.
Az OTTO rendszerénél a talajkeverék alá egy erre a célra fejlesztett gumiszőnyeget helyeznek el, ezáltal jelentősen vékonyabb talajréteg is elegendő.

KARÁMOK ÉS KIFUTÓK

A puha és vizes talajú karámok károsítják a lovak ízületét és patáit. A vizes karámból a trágyának csak egy része távolítható el. A víz és a vizelet keveredésével egy maró hatású folyadék jön létre, amely a patát rohasztja. Amennyiben a karámozási rendszer és a terület elosztása nem engedi meg, hogy a lovak által feltört talajról az ép talajra legyenek átkarámozva a lovak, vagy a természetes talaj lejtéséből és szerkezetéből fakadóan a csapadékvíz nem szivárog el a talajba elég gyorsan, akkor javasolt mesterségesen kialakítani a karámok talaját is. Az istállók közvetlen környezetében levő kisebb karámokat, kifutókat, melyek egész évben intenzív használatban vannak, érdemes profin megépíteni. A karámoknál is hasonló feltételeknek kell a talajnak megfelelni, mint a lovas pályák talajánál.

Bizonyos műszaki paraméterekben azért eltér a rendszer. Az OTTO rendszerében a karámokhoz ajánlott gumiszőnyeget például úgy alakították ki, hogy a felső felületen apró gumók vannak, melynek főként a patkolatlan lovak esetében van nagyobb jelentősége. A gumók „talpmasszázst” biztosítanak a lovak részére, ezáltal növelik a patában a vérkeringést, mely jótékony hatásának eredményeként javul a pata szerkezete, szilárdsága és növekedése. A nagyméretű karámok esetén, amikor több hektáron legelésznek a lovak, érdemes egy durva tereprendezést végezni.

Meg kell határozni, hova szeretnénk, ha a felszíni vizek összefolynának, ahonnan esetleg árokrendszerrel tovább lehet vezetni, vagy el lehet szikkasztani azt a vízmennyiséget, amit a talaj nem tud elnyelni azonnal. Ennek legnagyobb jelentősége a tavaszi és őszi nagyobb esők idején, valamint a téli hóolvadás után van, amikor a talaj felső 10-20 cm-re fagyott és a gyorsan olvadó hólé nem tud elszivárogni. Egy6000 m²-es terület durva tereprendezése, aminek kapcsán a lejtési viszonyok korrigálásra kerülnek, a talaj minőségétől és a rendelkezésre álló gépállománytól függően1-2 nap alatt elvégezhető. A földmunka hivatalos átlag ára 1000 Ft/m³, a földmunkagépek óradíja 8 -20 ezer forint között szokott változni, típustól és mérettől függően.

BOXOK TALAJA

Az istállóba javasolt gumiszőnyeg sima talajra, akár döngölt földre is lehelyezhető. A gumiszőnyeg légcellákat tartalmaz, ezáltal jó a hőszigetelő képessége. Nem egy hideg, kemény gumialjzat.
Gazdaságossági szempontból fontos, hogy jelentősen kevesebb almot kell felhasználni éves szinten. A gumiszőnyegre forgácsot terítenek, mely a vízelvezető képessége által szárazon tartja a forgácsot, így nem kezd el összeállni, berohadni. A száraz forgácsról a napi trágya kihordás minimális alom eltávolításával jár, ezáltal csökkenthető a trágyakezelés költsége (alombeszerzés, szállítás, tárolás, csökken a lovászok trá-gyázásra fordított ideje). Azáltal, hogy a technológiának köszönhetően a forgács száraz marad, a lovak patái is kevésbé vannak kitéve a káros elváltozásoknak, amelyek a teljesítmény csökkenését, extrém esetekben pedig a munkából való teljes kiesést eredményezhetik. A megfelelő alom és istállótalaj biztosításával megelőzhetőek az extra állatorvosi kiadások is.

JÁRTATÓ GÉPEK PADLÓBURKOLATA

A lovardai környezethez, fizikai és mechanikaihatásokhoz igazodva fejlesztették ki az OTTO a gumitéglás burkolatot. Ez a jártatógépek padozatának talán a legideálisabb megoldása, mivel a gumitéglák felülete csúszásmentes, a csapadékvizet átengedi, bármilyen talajra lefektethető oly módon, hogy az nem fog elmozdulni,jól takarítható felülete van, ellenálla szélsőséges időjárási hatásoknak, és használat közben a jellemző tulajdonságai nem változnak meg. -40C és +80Cközötti hőmérsékletingadozásnak ellenáll. A gumitégla további ajánlott felhasználási helyei: istálló folyosó, patamosó, kül-  és beltéri közlekedési utak. Abban az esetben nem ajánlott, amikor több funkciót kell az útnak kiszolgálnia és fontos a szilárd burkolat(ló, gyalogos, gépjármű…).A lótartási szokásoknak, rendelkezésre álló anyagoknak és megváltozott követelményrendszernek köszönhetően alakultak ki a hagyományos talajok mellett a fentebbismertetett különböző lovardai funkciókat kiszolgáló lovardai talajok. A nemzetközi kínálat ismeretében szerintem a német OTTO cég termékei nyújtják az egyik legszélesebb termékskálát, mely évtizedes fejlesztőmunka eredménye. A piacon kevés olyan cég van, aki 20 év garanciát is biztosít bizonyos megoldásaihoz. A termékek nemzetközi elismerését jelzi, hogy szinte minden kontinensen építettek pályákat világhírűlovas létesítményekbe, híres lovasok lovardáiba. 2009-től hazánkban is elérhetőek a termékek. A Pannon Expert Kft. képviseli hivatalosan hazánkban az OTTO termékeket.

Tasnádi Gábor építészmérnök 

OTTO Sport und Reitplatz GmbH
OTTO Sport und Reitplatz GmbH • Am Umspannwerk 6 • D-90518 Altdorf
Telefon: +49 (0) 9187 / 97 11-0 • Fax: +49 (0) 9187 / 44 36
www.ottosport.com  •  E-Mail: info@ottosport.de
Hivatalos Magyarországi Képviselő: PannonExpert Kft.
Kapcsolat: Tasnádi Gábor építészmérnök
www.pannonexpert.hu • Tel: +36 20 924 94 89  info@pannonexpert.hu

 






KapcsoLÓdó cikkek:


OTTO talaj a Lausanne-i díjugrató versenyen »

Több mint 4 500 m2 OTTO négyévszakos pálya épült idén »

2013. év legnagyobb pályaépítése az OTTO cégnél »

Látogasd meg az OTTO standot a Lovas Világkupán »

„OTTO állja a próbát!” »

A Mercedes is az OTTO talajt választotta »

ReiTex lovardatalaj a FreeHorseStyle központban »

Professzionális lovaspályák az Otto Sportnál »

Box és közlekedő burkolatok az Otto Sportnál »

Bérelhető talajok az Otto Sportnál »

Fieracavalli – idén is OTTO Lovardatalajjal »

Akciók és kedvezményes ajánlatok az OTTO Sportnál »

3 új magyarországi OTTO technológiával épült lovaspálya »

Az OTTO cég új találmánya »

OTTO 4 évszakos lovaspálya Kecskeméten »

Az OTTO perforált gumiszőnyeg specialitásai »

OTTO lovaspálya talajok »

OTTO Hobby lovaspálya »

Új négy évszakos OTTO pálya átadása »

PannonExpert Kft. - Építészet a lovasvilágban »

Istálló, lovardatechnika »


Cikkajánló:


Hozzászólások:

























   
Horze Lovasáruház   KLP   Lovasvilág Lovasbolt   Decathlon   Tanita Lovasboltja   szerverbérlés, szerverhoszting, szerverüzemeltetés