Kezdőlap Blog Oldal 65

Lev Tolsztoj – Holsztomer, egy ló története 6.

Lev Tolsztoj
Holsztomer, egy ló története 6.

 

MÁSODIK ÉJSZAKA

Amint hazahajtották a ménest, a lovak ismét körülállták a tarkát.

– Augusztus havában elválasztottak anyámtól – folytatta a tarka elbeszélését -, és már nem is éreztem különösebb szomorúságot. Láttam, hogy anyám már öcsémet hordja, a későbbi híres Uszant, és én magam sem voltam már az, aki régen. Nem féltékenykedtem, csak éreztem, hogy már nem tartozom hozzá. Azonkívül tudtam, hogy anyám mellől a csikók istállójába kerülök, ahol kettesével, hármasával állunk, és mindennap az egész fiatal csapattal együtt megyünk ki a szabadba.

Én Milijjel kerültem közös állásba. Milij hátasló volt, később a cár is lovagolt rajta, képeken, szobrokon ábrázolták. Akkor még egyszerű kis szopóscsikó volt, fényes puha szőrű, hattyúnyakú, cérnavékony egyenes lábú. Mindig vidám volt, jólelkű és szeretetre méltó, hízelkedésre, játékra, tréfára mindig kész, akár lovat, akár embert kellett megtréfálni. Önkéntelenül megbarátkoztunk együttélésünk ideje alatt, és barátságunk addig tartott, amíg fiatalságunk. Milij víg kedélyű és könnyelmű volt; már akkor megismerte a szerelmet, játszott a kicsi kancákkal, és kinevetett engem ártatlanságomért. Szerencsétlenségemre hiúságból utánozni kezdtem őt, és hamarosan szerelemre gerjedtem. Ez a korai hajlandóságom sorsdöntő változás okozója lett életemben. A dolog úgy történt, hogy szerelmes lettem…

Vjazopuriha egy évvel volt idősebb nálam, nagy barátságot kötöttünk, de úgy ősz vége felé észrevettem, hogy kezd elhidegülni irántam… De nem akarom elmesélni nektek első szerelmem egész szerencsétlen történetét: Vjazopuriha bizonyára emlékszik őrjöngő gerjedelmemre, amely életem legdöntőbb fordulatába torkollt. A csikósok elkergették Vjazopurihát, és engem jól elvertek. Éjszakára külön állásba zártak, ahol egész éjjel nyerítettem, mintha csak előre megéreztem volna a másnap eseményeit.

Reggel istállóm folyosójára bejött a tábornok, a főlovász, a lovászok meg a csikósok, és szörnyű veszekedés kezdődött. A tábornok ordított a főlovásszal, a főlovász mentegetőzött, hogy nem ő engedett ki engem, hanem a lovászok… A tábornok kijelentette, hogy valamennyiüket elpáholja; fiatal mént pedig nem szabad tartani. A főlovász szavát adta, hogy mindent elintéz. A lárma elcsitult; elmentek. Én nem értettem semmit az egészből, de annyit sejtettem, hogy valami különös készül ellenem.

Másnap örökre abbahagytam a nyerítést. Azzá lettem, aki ma is vagyok. Az egész világ megváltozott számomra. Semmi sem volt már kedves előttem, magamba mélyedtem, és elmélkedni kezdtem. Az első időben meggyűlöltem az életet. Abbahagytam még az evést, ivást, járkálást is. Játékra nem is gondoltam. Néha eszembe jutott, de jó lenne egyet rúgni, szökellni, nyeríteni; de az óhaj nyomában járt a szörnyű kérdés: miért, minek? – és utolsó erőm is elhagyott.

Egyszer este éppen abban az időben járattak meg, amikor a ménest hazahajtották a legelőről. Messziről megpillantottam a porfelhőt, és benne halványan, alig észrevehetően a kancák ismerős körvonalait. Vidám nyihogást, toporzékolást hallottam. Megálltam, ügyet sem vetettem arra, hogy a kötőfék, amelynél fogva a lovász vezetett, nyakamba vágott; és úgy néztem a közeledő ménest, mint ahogy elveszett, soha vissza nem térő boldogságunkat szemléljük. A lovak egyre közeledtek, és most már egyenként is megkülönböztettem ismerős, szép, nagyszerű, egészséges, jól táplált formájukat. Egyikük-másikuk utánam is fordult. Nem éreztem fájdalmat, pedig a lovász ugyancsak rángatta a kötőféket, önfeledten, akaratlanul, a régi emlékek hatására felnyerítettem, és ügetni kezdtem. Ámde nyerítésem bánatosan, nevetségesen, ügyefogyottan csengett. A ménesbeliek nem nevettek, de észrevettem, hogy néhányan tapintatosan félrefordították fejüket. Látszott, hogy utálnak is, sajnálnak is, szégyenkeznek is miattam, és főként: nevetségesnek találnak. Nevetségesnek találják vékony, erőtlen nyakamat, nagy fejemet (erősen lefogytam ezen idő alatt), hosszú ügyetlen lábaimat és esetlen ügetésemet, amellyel régi szokás szerint körültáncoltam a lovászt. Senki sem válaszolt nyerítésemre, valamennyien elfordultak tőlem. Egyszerre mindent megértettem, beláttam, hogy most már egészen és mindörökre eltávolodtam társaimtól. Nem emlékszem, hogy jutottam haza a lovászommal.

Már azelőtt is komolyságra, elmélkedésre hajló voltam, most pedig döntő fordulat történt lelkemben. Tarkaságom, amelyet az emberek érthetetlen módon annyira megvetettek, rettenetes, váratlan szerencsétlenségem és különös helyzetem a ménesben, amelyet átéreztem, de akkor még sehogy sem tudtam megmagyarázni magamnak, arra késztettek, hogy egészen magamba mélyedjek. Elgondolkoztam az emberek igazságtalanságán, akik elítéltek engem, amiért tarka vagyok; elgondolkoztam az anyai és általában a női szeretet állhatatlanságán, amely annyira függ a fizikai körülményektől; és legfőképpen elgondolkoztam azokon a különös élményeken, akikkel sorsunk olyan szorosan összekapcsolódik, s akiket mi embereknek nevezünk. Elgondolkoztam sajátságaikon, amelyekből az én különös helyzetem is eredt a ménesben. Különös helyzetemnek már akkor is tudatában voltam, de sehogyan sem értettem. Azokat az emberi sajátságokat, amelyekből eredt, a következő esettel kapcsolatosan értettem meg.

Télen történt, az ünnepek idején. Egész nap nem adtak ennem és innom. Mint utóbb megtudtam, ez azért történt meg, mert lovászunk leitta magát. Ugyanaznap estefelé a főlovász meglátogatott, észrevette, hogy nincs abrakom, és káromkodva szidta a lovászt, aki pedig nem is volt ott, azután pedig kiment. Másnap a lovász egyik társával bejött hozzánk az istállóba, és szénát adott nekünk. Észrevettem, hogy rendkívül sápadt az arca és szánalmas a külseje, különösen hosszú háta mozgásában volt valami megrendítő és sajnálatra méltó. Haragosan dobta oda a szénát a jászolba. Fejemet vállára akartam fektetni, de öklével olyan fájdalmasan orron ütött, hogy félreugrottam. Még hasba is rúgott.

– Ha nem lenne ez a rühes – mondta -, nem volna semmi bajom.

– Hogyhogy? – kérdezte a másik lovász.

– Hát úgy, hogy a grófi lovak után soha nem néz, de a sajátját napjában kétszer is ellenőrzi.

– Hát eladták neki a tarkát? – kérdezte a lovász.

– Eladták-e, odaadták-e, tudja a fene. De a grófi lovak tőle akár éhen is dögölhetnének, oda se neki! De merje csak valaki az ő lovacskáját éheztetni! Feküdj le, mondja, és ellátja a bajodat. Nem ismer Istent. Jobban sajnálja az állatot, mint az embert. Pogány egy ember. Nem ismeri a kereszténységet. Ő maga mondta, az istentelen, így még a tábornok úr se ver! Felszántotta az egész hátamat. Látszik, pogány még a lelke is.

Amit az ütlegekről meg a kereszténységről mondott a lovász, azt jól értettem, de akkor még teljesen homályos volt előttem, hogy mit jelentenek ezek a szavak: az övé, az ő lovacskája – amelyekből arra következtettem, hogy az emberek valamiféle kapcsolatot sejtenek köztem és a főlovász között. Hogy miben áll ez a kapcsolat, azt akkor még sehogyan sem értettem. Csak sokkal később értettem meg, hogy mit jelent, amikor elválasztottak a többiektől. De akkor még sehogy sem tudtam felfogni, mit jelent az, hogy engem egy ember tulajdonának neveznek. E szavak: “az én lovam” – rám vonatkoztak, rám, egy élő állatra! Ez éppoly különlegesnek tetszett, mint amikor valaki azt mondja: “az én földem”, “az én levegőm”, “az én vizem”.

Mégis ezek a szavak roppantul mély benyomást tettek rám. Szüntelenül elmélkedtem rajtuk, de csupán az emberekkel való tartós és változatos kapcsolatok után értettem meg végre, hogy milyen jelentőséget tulajdonítanak az emberek e furcsa szavaknak. A dolog így áll: az embereket az életben nem tettek, hanem szavak irányítják. Nem arra vágynak, hogy módjukban álljon valamit megtenni vagy meg nem tenni, hanem inkább arra, hogy különböző tárgyakról egymás között meghatározott szavakban beszélhessenek. Ilyen szavak, amelyeknek rendkívüli fontosságot tulajdonítanak, a következők: enyém, sajátom, tulajdonom. Ezeket a szavakat különféle dolgokra, élőlényekre és tárgyakra rámondják, még földre, emberekre és lovakra is. Egymás között megegyeznek, hogy ugyanazon dologról csak egy ember mondhassa azt, hogy “az enyém”. És az, aki az előre megállapított játékszabályok szerint a legtöbb dologra mondhatja, hogy “az enyém”, az a többiek közt a legboldogabbnak számít. Hogy miért van ez így, azt nem tudom: de így van. Hosszú ideig azt hittem, hogy ebből közvetlen hasznuk származik; de ez a feltevésem tévesnek bizonyult.

Sokan azok közül, akik példának okáért engem “enyém”-nek neveztek, egyáltalában nem fogtak kocsijukba, hanem ugyanakkor egészen más emberek vették hasznomat. Táplálni pedig ugyancsak nem ők tápláltak, hanem mások. Jót sem azok tettek velem, akik engem a magukénak vallottak, hanem kocsisok, lovászok, és általában idegen emberek. Később, amikor megfigyeléseimet tágabb körre terjesztettem ki, megállapítottam, hogy ez nemcsak mivelünk, lovakkal kapcsolatban van így; az “enyém” fogalomnak általában nincs más alapja, mint az emberek aljas és állati ösztöne, amelyet ők a tulajdonjogának vagy érzékének neveznek. Az emberek azt is mondják: “az én házam”, holott sohasem laknak benne, csupán megépíttetésével és fenntartásával törődnek. A kereskedő azt mondja: “az én boltom”, “az én szövetkereskedésem”, de nincs ruhája a legjobb szövetből, amelyet üzletében tart. Vannak emberek, akik földet neveznek a magukénak, holott sohasem látták azt a földet, és sohasem jártak rajta. Vannak, akik más embereket mondanak a magukénak, noha ezeket az embereket sohasem látták, és kapcsolatuk mindössze abban áll, hogy rossz sorban tartják őket. Vannak olyan emberek is, akik asszonyokat neveznek a maguk asszonyának vagy feleségének, pedig ezek az asszonyok más férfiakkal élnek. És az emberek az életben nem arra törekszenek, hogy azt cselekedjék, amit helyesnek tartanak, hanem arra, hogy minél több dologra mondhassák rá: “Az enyém.”

Most már meggyőződtem róla, hogy ez a legfőbb különbség köztünk s az emberek között. Éppen ezért – nem is beszélve egyéb kiválóságainkról, amelyek magasan az emberek fölé emelnek bennünket – már ennél az egy tulajdonságunknál fogva is bátran mondhatjuk, hogy az élőlények között sokkalta magasabb fokon állunk, mint az emberek. Az emberek tevékenységét – legalábbis azokét, akikkel én valaha kapcsolatban voltam – szavak vezérlik, a mienket pedig tettek.

Nos, tehát a főlovász elnyerte azt a jogot, hogy rólam azt mondja: “az én lovam” – és ezért páholta el a lovászt. Ez a felfedezés megdöbbentett; betetőzte a gondolatokat, amelyeket az emberek véleménye tarka szőrömről bennem támasztott, és a borongást, amelyet anyám árulása okozott. Mindez együttesen tett olyan komollyá és elmélkedővé, amilyen ma is vagyok.

Háromszorosan szerencsétlen voltam: tarka voltam, herélt voltam, és az emberek azt képzelték rólam, hogy nem Istené vagyok és saját magamé, mint minden, ami él, hanem a főlovászé.

Számos következménye lett annak, hogy az emberek ezt képzelték rólam. Az első az volt, hogy külön tartottak, jobban tápláltak, gyakrabban járattak kötőféken, és hamarabb fogtak kocsi elé. Hároméves koromban fogtak be először. Emlékszem: ez alkalommal maga a főlovász – az, aki azt képzelte, hogy az övé vagyok – fogott be engem egész sereg lovász segítségével, mert azt várta, hogy lázadozni vagy ellenkezni fogok. Körülcsavartak kötelekkel, amelyek a kocsirúdhoz vezettek; a hátamra széles szíjakat fektettek keresztbe, amelyeket ugyancsak a kocsirúdhoz erősítettek, nehogy felvághassak. Pedig én csak az alkalomra vártam, hogy bebizonyítsam munkakedvemet és hajlandóságomat.

A lovászok elcsodálkoztak, hogy úgy mentem, mint egy öreg ló. Elkezdtek idomítani, és hamarosan beletanultam az ügetésbe. Napról napra jobban haladtam előre ebben a tudományban, elannyira, hogy három hónap múlva már maga a tábornok és még sokan mások is dicsérték járásomat. De különös dolog: mivel azt képzelték, hogy én nem a magamé vagyok, hanem a főlovászé, ügetésem is egészen más jelentőséget kapott az emberek szemében. Testvéreimet, a csődöröket betanították az ügetésre, mérték sebességüket, kijártak megszemlélni őket, aranyozott, könnyű kocsiba fogták őket, drága takarókat terítettek rájuk. Én a főlovászt vittem egyszerű kocsiján Cseszmenkába meg a többi tanyára, ügyei elintézésére. Mindez onnan eredt, hogy tarka voltam, főként pedig onnan, hogy – az emberek véleménye szerint – nem a gróf, hanem a főlovász tulajdona voltam.

Holnap, ha addig élünk, majd elmondom nektek, milyen következményekkel járt számomra ez a tulajdonjog, amelyet a főlovász elképzelt magának.

A következő napon a lovak tisztelettel vették körül Holsztomert, de Nyesztyor most is éppoly gorombán bánt vele. A paraszt szürke lovacskája már egész közel merészkedett a méneshez; felnyerített, és a fiatal sötétpej kanca ismét kacérkodott vele.

Folytatása következik…

Forrás: csicsada.freeblog.hu
Frissítve: 2023.04.28.
Fotó: Canva

A tök és a csikó

A tök és a csikó

– Nógrádi népmonda nyomán –

Mátyás király egyik faluban, ahol meghált, korán reggel, ahogy felkel, megy az utcán végig, és arra lesz figyelmes, hogy egy ember nagyon vígan fütyül. Odaköszön neki:

– Jó reggelt adjon isten, barátom! Magának valami nagyon jól mehet a sora, hogy ilyen korán reggel jólesik a fütyülés.
– Hát hogy a sorom jól menne, azzal nem dicsekedhetem.
– Hát akkor mire van a jókedve?
– Hát arra, hogy most fütyülök egyet, az lesz a früstök. Délben fütyülök egy másikat, az lesz az ebéd, este fütyülök egy harmadikat, az lesz a vacsora.
– Hát enni mikor eszik? – kérdi Mátyás király.
– Hát majd ha lesz – azt mondja. Kérdezi Mátyás király:
– Mondja, mit szokott ebben a kertben termelni?
– Hát krumplit, kukoricát, tököt, zöldségeket.
– Ide figyeljen, barátom! Mátyás király nagyon szereti a tököt. Őszkor a legszebb tököt, ami a kertjében terem, vigye el neki a budai várba.

Hát az ember egész nyáron ápolgatja a tököt. Ősz felére az egyik tök egész hatalmasan megnő. Akkor leveszi, és elindul vele Budára, Mátyás királyhoz. Persze mikor a vár kapujába ér, az őrség megkérdezte, hogy mit akar.

Azt mondja a szegény ember:

– Ezt a tököt hoztam Mátyás királynak.

Az őrök nagyot kacagtak, s el akarták kergetni, de Mátyás király valahogy észrevette, és megparancsolta, hogy engedjék be.

Mikor beér, Mátyás király jól megtraktáltatja, ad neki ezer forintot a tökért, meg még külön útra való zsebpénzt is kapott, hogy az ezer forintot hiány nélkül hazavigye.

Mátyás király a tököt a fogadóteremben helyeztette el.

Mikor megy a szegény ember hazafele, útközben egy kis szíverősítőt is bebegyelt az útszéli kocsmákban. Ahogy beér a faluba, előveszi az ezer forintot, és lobogtatja, hogy mit kapott ő Mátyás királytól a tökért.

A szegény ember szomszédjában egy zsíros nyakú paraszt lakott. Amikor meglátja az ezer forintot, amit a szomszédja a tökért kapott, majdnem megütötte a guta.

De akkor a zsíros nyakú paraszt gondol egyet. Neki van egy hároméves, gyönyörű szép csikója. Olyan, hogy igazán ritkítja párját. Mennyit fog ő ezért kapni Mátyás királytól, ha egy tökért ezer forintot adott!

Egyik reggel fogja a csikót, és elvezeti Budára Mátyás királyhoz.

Mikor a kapuba ér, kérdezik, mit akar.

– Mátyás király őfelségének hoztam ezt a csikót. – Mátyás királynak jelentést tesznek róla.
Akkor Mátyás király intézkedik, hogy eresszék ki a csikót a ménesbe, az embert pedig vezessék elébe.

Mátyás megkérdezte a parasztot, hogy hova való.

Amikor a paraszt megmondja, hogy honnan való, Mátyás király mindjárt rájött, hogy a tökös embernek a szomszédja. Azt már ottjártában megállapította, hogy nagyon gazdag paraszt. Intézkedik, hogy jó ebédet adjanak neki. Mikor az ebédnek vége volt, így szól Mátyás király:

– Ide figyeljen, barátom! Látja ott a sarokban azt a tököt?
– Látom, felséges királyom.
– Hát az egy ezerforintos tök. Fogja, ezt adom én viszontajándékba a csikóért.

Felveszi a paraszt a tököt, de alighogy a kapun kijött vele, földhöz puhintotta, és nagy zsörtölődéssel, káromkodással hazaballagott. Amikor hazaért, az első útja a szegény emberhez vezetett nagy adta-teremtettével.

– Az ördögök szánkáztassák meg magát a neve napján a tökével együtt! Azt kaptam a csikóért!

Mikor a faluban az esetnek híre futott, volt, aki a zsíros nyakú parasztot talán sajnálta, de a község nagy része ugyancsak örült rajta, hogy így kibánt vele Mátyás király.

 

Frissítve: 2023.04.28.
Fotó: Canva

Ír hobbiló – Irish hobby

Ír hobbiló – Irish hobby

 

A fajta eredete és története

Régi ír fajta, amely ma már kihalt. Az Irish Hobby fajtát Észak-Amerikában mutatták be először a 17. században, és közreműködött a Naragansett Pacer (Naragansett léptető), a Connemara póni és az ír igásló kitenyésztésében.

Fordította: Tyr
Frissítve: 2023.04.29.
Fotó: Canva

 VISSZA A LÓFAJTÁKHOZ

Yorkshire kocsiló – Yorkshire coach horse

Yorkshire kocsiló – Yorkshire coach horse

 

A fajta eredete és története

Yorkshire-ből származik. Sok éven keresztül megkülönböztethetetlen volt a Cleveland Baytől, de több, mint 150 éven át volt egy különálló tenyészetük.

1790-ben a Yorkshire kocsiló egy nagyobb és feltűnőbb típusra való igény eredményeként bukkant fel, a nagy számú elegáns szállítóeszközök következtében, amik megjelentek London divatos részeiben, és ezért a célért angoltelivéreket kereszteztek Cleveland Bay-ekkel. Változó időkben az arab és berber vér hatását használták a Yorkshire kancákon.

A 19. század közepe és vége alatt az igény eziránt a ló iránt óriási volt. Utóbbi években a javulása nagy részét a nagy Hackney vér bevezetésének köszönhette.

A fajta jellemzői

Marmagassága 165 cm, a test viszonylag hosszú, a lábak rövidek. A mellkas mély, és a paták némileg nagyok és szélesek. Túlnyomórészt pej vagy sárga színű.

 

Fordította: Böbi
Frissítve: 2023.04.29.
Fotó: Canva

 VISSZA A LÓFAJTÁKHOZ

Llanero

Llanero

 

A fajta eredete és története

Másnéven venezuelai criollo vagy préri ló, a Llanero azoktól az állatoktól származik, melyeket Buenos Aires-be hoztak a spanyolok (egészen pontosan Don Pedro de Mendoza) 1535-ben.

Minden spanyol dél-amerikai vérvonalhoz tartozó fajtát a különböző éghajlatok alapján határozzák meg. Az extrém időjárás Venezuelában egy kicsi, erős lóvá alakította ezt a vonalat, ami a mocsaras szavannákról kapta a nevét, ahonnan származik. Ma is gyakori állat.

A fajta jellemzői

Átlagos marmagassága 142 cm. Elsősorban fakó, de más színekben is megtalálható. Intelligens és bátor, hűséges és készséges. Marhaterelő és hátaslónak, illetve szállításhoz használják.

 

Fordította: Szakál Bianka
Frissítve: 2023.04.29.
Fotó: Canva

 VISSZA A LÓFAJTÁKHOZ

Eriskay póni

Eriskay póni

 

A fajta eredete és története

Az Eriskay póni az egyedüli “túlélője” a sokoldalú hebridáki póninak és a Hebridák szigetcsoporton található, Skóciában. Származásukról annyit lehet tudni, hogy kelta típusúak, nincs bennük importált vérvonal.

A modern Eriskay póni az eredeti helyi pónik túlélője, illetve “maradványa”, melyek a nyugati szigetekről, Skóciából származnak. Új DNS kíréleteket végeztek a Leicester Egyetemen, bebizonyították, hogy eltérőek, ősi fajtáról van szó ősi eredettel. Bizonyára ők ősi kelta típusúak és norvég összefüggés is van.

A 19. század közepéig a pónik “nyugat sziget típusú”-ak voltak, őket a szigeteken kisgazdák használták. Ezeknek a póniknak általában az volt a dolguk, hogy a fákat minden nap hazavigyék, kocsit húztak és a gyerekeket szállították az iskolába.

Bizonyos tekintetben a pónik a természetes kiválasztódáson túl az embereknek is alá voltak rendelve. A pónik hozzászoktak ahhoz, hogy csekély ételmennyiséggel is képesek legyenek a túlélésre; a bőrük, a füleik és a farkuk adaptálódott a kíméletlen, esős és szeles éghajlathoz. Az Eriskay típust ezenfelül a túlélés hatalma is meghatározta, egy olyan társadalomban, ahol nők és gyerekek dolgoztak, mialatt a férfiak a tengeren voltak. A gyengeség nem volt elfogadható. Csak azok a pónik tudtak jól együtt élni a gazdájukkal, csak azokat a lovakat tartották meg, amelyeket be lehetett törni, és keményen tudtak dolgozni. Az alkalmatlan példányokat kiszűrték. Az évszázadokon keresztül kialakultak az Eriskay póni szívós, sokoldalú, emberbarát jellemvonásai, amelyeket ma is felfedezhetünk. Több szigeten a növekvő mobilitás és a gazdálkodás nyomása a nagyobb pónikat tette közkedveltebbé. Fjord, arab, Clydesdale és más fajtákat használták, hogy feljavítsák a természetes állományt, és nagyobb, erősebb állatok születhessenek.

A nyugati szigetek közül a távoli Eriskay-n a nehéz megközelíthetőség folytán, más fajták nem jelentek meg, ezáltal biztosították egy tisztán tenyésztett állomány létrejöttét. Az állatok száma körülbelül 20-ra esett vissza a 70-es évek gépesítése folytán.

Ebben az időben egy helyi lelkészből, egy orvosból, egy állatorvosból, egy zoológusból és kisgazdákból álló elkötelezett csoport elhatározta, hogy megmentenek néhány pónit, mivel számuk már vészesen alacsony volt. A kemény munkájuknak és annak köszönhetően, hogy tenyésztői csoportokat alapítottak szerte a brit szigeteken, a pónik száma egyenletesen emelkedett, és számuk manapság 300 körül mozog. A fajta még mindig veszélyeztetett, és a ‘Ritka Fajták Túlélési Szervezete’ (Rare Breeds Survival Trust) az 1-es, vagyis kritikus kategóriába sorolja. Mindemellett 12 tiszta tenyésztésű csődörrel és a múlt évi 25 bejegyzett csikóval, a jövő valamivel kedvezőbbnek tűnik.

A fajta jellemzői

Az Eriskay lovak, emberbarát jellemvonásaik folytán, remekül beváltak, mint családi pónik: akár a gyerekekkel is fociznak, vagy éppen speciális bánásmódot igénylő gyerekeknél használják őket, a napi terápia részeként.

Az Eriskay típus nagyon megkülönbözteti, hogy fekete vagy pej színűen születnek és általában szürke színűvé változnak, ahogy növekednek, néhány példány fekete vagy pej színű marad kifejlett korában is, de egyéb színek nem jellemzőek rájuk. Sűrű, vízhatlan, nem túlságosan hosszú a szőrzetük, ami lehetővé teszi számukra, hogy kíméletlenebb körülményeket is jól tűrjék; emellett kicsi, könnyű szőrzet borítja vékony lábaikat. A fejük érzékeny; a farok alacsonyan tűzött, hogy védje a hátsójukat a széltől és esőtől.

 

Fordították: Jenna2 & Mimbeth
Frissítve: 2023.04.29.
Fotók: Canva

 VISSZA A LÓFAJTÁKHOZ

Connemara póni

Connemara póni

 

A fajta eredete és története

Írországból, Connemara-ból származik a XV-XVI. századból. Mára már a világ több pontján tenyésztik.

Úgy vélik, hogy a fajta többek között a Spanyol ló és a Berber ló keresztezésével alakult ki, persze helyi lovakkal. Ezek adták a fajta erejét, keménységét. Ezenkívül a fajta gyorsabb, élénkebb lett. Vittek a fajtába Angol telivért, Arab, és Welsh cob-ot is.

1923. december 15-én megalakult a “Connemara Pony Breeder’s Society” (Connemara Póni Tenyésztők Szövetsége). Az első méneskönyv 1926-ban jelent meg.

A fajta jellemzői

Értelmes, kemény, ellenálló fajta. Könnyen kezelhető, jó munkakészségű, és felnőttek is lovagolhatják nagy mérete miatt. Jó ugróképességű.

A fej formás, közepes nagyságú, néha kissé kosfejű. Szemei nagyok, mélyen ülőek, nyaka jól illesztett, hosszú, lapockája dőlt, marja elmosódott, háta hosszú, fara jól izmolt, lépése akciós.

Marmagassága 135-150 cm, szárkörmérete elérheti a 20 cm-t is. Minden színben megtalálható, kivéve a tarkát, ám leginkább a szürke és a fakó szín jellemző rá.

Hátaslónak hasznosítják.

 

Készítette: Jenna2
Frissítve: 2023.04.29.
Fotó: Canva

 VISSZA A LÓFAJTÁKHOZ

A szürke ló – népmese

A szürke ló
Palóc népmese alapján, Maconka 1985.

Egyszer volt egy szegény ember, akinek a világon semmi egyebe nem volt, csak egy szürke lova. Azzal kereste a mindennapi kenyerét, hogy eljárt a szürke lovával őrölni; éjjel-nappal mindig őrölt rajta. A szürke ló nagyon megunta ezt a dolgot, látta, hogy a más ember lova mindig párjával őröl, neki meg magának kellett húzni a malmot, azt mondja hát a gazdájának:

– Édes gazdám, mi dolog az, hogy más ember mindig két lóval őröl, te meg engem csak magamat fárasztasz itt a malomban?

– Bizony annak az az oka, kedves lovam, hogy egy árva bogaram sincs, akit melléd foghatnék.

– Ha csak ez a baj, eressz el engem, majd kerítek én magamnak egy társat! – A szegény ember mindjárt kifogta a malomból, eleresztette.

Elindult hát a szürke ló, hogy társat kerítsen magának; megy, mendegél hetedhét ország ellen, egyszer meglát egy rókalyukat. Kapja magát, ráfekszik a lyukra, mintha meg volna dögölve, mintha már a farkát se tudná mozdítani.
Odabent a rókalyukban egy öreg róka lakott három fiával. Egyszer a legkisebb fia ki akar menni, meglátja a szürke lovat, azt gondolta a fehérségéről, hogy hó van. Visszamegy az anyjához.

– Jaj, anyám, nem lehet most kimenni, nagy hó van odakint.

– Már hogy volna – feleli az öreg róka -, hiszen éppen nyár közepe van most. Eredj ki te, fiam – mondja a középső fiának -, te öregebb vagy, többet tudsz, nézd meg, mi az! – Kimegy a középső fia is, az is meglátja a szürke lovat a lyuk száján, az is visszamegy.

– Jaj, anyám, csakugyan nem lehet most kimenni, hó van.

– Már hogy volna most hó, hiszen éppen nyár közepe van. Eredj ki te, legöregebb fiam, te legtöbbet láttál már a világon, nézd meg, mi van ott! – Kimegy a legöregebb fia is, de az is csak azzal megy vissza:

– De bizony csakugyan hó van, akárhogy van a dolog, semmit se láttam, csak a nagy fehérséget.

– Nem lehet most hó, hisz éppen nyár közepe van – mondja az öreg róka, azzal maga ment ki. Látja, hogy nem hó, hanem egy szürke ló. Gondolkozóba esik, hogy kellene azt elhúzni onnan; ha ott marad, még csak ki se tudnak járni. Próbálták elhúzni a három fiával, de meg se tudták mozdítani. Elmegy hát a farkas komájához.

– Kedves komám, ugyancsak jó pecsenyére tettem szert, már oda is vittem a lyukam szájához, de sehogy se fér bele, pedig ha kívül marad, mind kikezdik a varjak; azért hát azt gondoltam, húzzuk el a te barlangodhoz, abba talán belefér, majd rájárhatunk ketten is.

A farkas megörült a jó pecsenyének, gondolta magában: csak egyszer az ő barlangjában legyen, nem eszik abból a róka egy fél falatot se. Mindjárt visszamentek a róka lyukához; még akkor is ott feküdt a szürke ló, tette magát, mintha meg volna dögölve.

Mikor odaértek, elkezd a farkas tanakodni:

– Hogy kellene ezt az én barlangomhoz elvinni, koma?

– Hát, csak úgy – felel a róka -, ahogy én idáig hoztam: a farkam a farkához kötöttem, úgy hoztam árkon-bokron keresztül, még csak nehéz sem volt. Most hát kössük a te farkadhoz a farkát, úgy a legszebben elviheted.

A farkas mindjárt ráállott, az bizony jó lesz! Már előre fente a fogát a jó pecsenyére – a róka meg jó erősen összekötötte a farkas farkát a szürke ló farkával.

– Húzhatod már, koma! – Húzza a farkas, majd megszakad, de meg se bírja mozdítani, amint legjobban erőlködik, hirtelen felugrik a szürke ló, elkezd szaladni, húzza ám a farkast farkánál fogva maga után árkon-bokron keresztül, mint a dögöt, vitte egyenesen a gazdájához.

– No, gazdám, hoztam magamnak társat. – A szegény ember mindjárt agyonverte a farkast, a bőrét eladta a zsidónak jó pénzért, azon vett egy másik lovat, attól fogva sohasem őrölt magában a szürke ló.

Ha magában őrölt volna, az én mesém is tovább tartott volna.

Forrás: sulinet.hu
Frissítve: 2023.04.27.
Fotó: Canva

Mikszáth Kálmán: A négy ló legendája

Mikszáth Kálmán: A négy ló legendája

Szép asszony-királyunk, Mária Terézia alatt még csak nagyon embrióban voltak a lóversenyek. Az epsomi és a longchamp-i gyep még akkor igazán csak gyep volt; üde zöld fű termett rajta, nem csengő-bongó arany. Széna a lovaknak és nem borostyán.

Minálunk pedig, azt hiszem, legföljebb az előzködés lehetett meg a mai versenyekből. Az előzködés az ősapa. Már talán Árpád is előzködött útközben a vezérekkel. A magyar népben eszerint mindig benne volt a lóversenyek bacillusa. Mikor a vásárról hazafelé jönnek a parasztjaink szekereiken, mérföldnyi területen folynak a lóversenyek. Gyű, Tündér! Gyű, Pajkos! A gazda közibe vág a két griffnek: Hadd lássuk, hol termett több zab!
De az ellenfelet is biztatják a kocsiban ülők: Ne sajnáld a lovat, mert nem püspök!
Az országút fölvert porfelhőjében az egész vonalon fakó fogatok rohannak, riasztó kurjongatások közt. Ezer meg ezer verseny dől el minden percben.

A királyné fülébe eljutott az új élvezet híre messze földről, és meg is csiklandozta. Mert az asszony asszony, még ha korona van is a fején. Elhatározta, hogy Bécsben is divatba hozza. Természetesen sikerült. Mert a korona korona, még ha asszony fején van is.

Beszélték az angol lordokról, hogy egyenesen avégből nevelnek lovakat, hogy előzködjenek, arabs vért eresztve beléjök. Hogy a westminsteri herceg mesterségesen soványítja magát és a lovászait a ló kedvéért, hogy könnyebbek legyenek a hátán. Pedig hát mi élvezet van abban, ha az egyik ló hamarabb ér be a csóvához, mint a másik? Hiszen szükségképpen elsőnek kell lenni valamelyiknek.

Laxenburgban volt az első efféle verseny. Gróf Nádasdy uram, a vitéz generális rendezte és báró Feldeck, aki Londonban járt őfelsége megbízásából, hogy szögről-végről kieszelje a futtatások mivoltját. Pünkösd másodnapjára tűzték ki az ünnepélyt, mely zárt körben folyt le. Csak a legmagasabb uraságok vehettek benne részt.

A felséges asszony lázas érdeklődésben égett; minden követ, fát megmozdított a siker érdekében, még fiát, József főherceget is megbiztatta, hogy jelenjen meg ott akkorra a lovaival.
– De ha nincsenek lovaim – felelte mosolyogva a főherceg, ki jobban szerette a könyveket.
– Meg kell tenni – mond a királyné szigorral.

Nem volt menekülés. A királyfinak szót kellett fogadni; s lett belőle kínos udvari jelenet, emberöltők emlékezetében soha el nem mosódó.

Jött a kitűzött nap, pünkösd másodnapjának délutánja. A királyné sátort veretett a laxenburgi pázsiton, a tavaszi napfény a sátor aranyos kopjáin tört meg és a vitézek csillogó ruházatán. A királyasszony palotahölgyeivel a sátorból nézte az érkezőket, hogy arcát a napfény meg ne süsse. Mert még mindig őrizte az arcát, melyről azt énekelték volt a poéták, hogy barackvirággal festik be reggelenkint a tündérek. (Hanem bizony a tündérek festéke már réges-régen kifogyott a tégelyből.)

Rendre érkeztek a lovagok, a Lobkowitzok, Kolowratok, a három agyarú Kinskyek, a Kaunitzok hímzett sörényes oroszlánnal, a paripa gránátszín takaróján. Jött Starhemberg János hókafejű lován. De még a lovásza is vezetett hármat. Mind tüzes arabs faj, a vér szinte lüktetni látszik a bőrük alatt.

Az urak félkört foglaltak a sátornál, míg a jelt a császárné megadja, s akkor lóra kapnak, a második jelnél egy sorba verődnek. Mikor harmadszor is összeveri a piciny tenyerét, akkor megindulnak.

De még várni kell a királyfira. A királyfi elkésett. Ni, amott jön! Most bontakozik ki a kanyargó útról a kíséretével. A csatlósok négy lovat vezetnek utána.

Suttogó moraj kél. Csodálkozó szisszenés, hullámzás. Imitt-amott titkon illetlen nevetgélés.
Az emberek egymásra néznek, majd a lovakra.
– Ah, ah! Ezek a lovak!

Csakugyan furcsák voltak. Az egyik sovány elcsigázott gebe, csak úgy zörögnek rajta a csontok, a hátulsó ballábára sántított, de az egészséges lábait is alig bírta emelni. A másik ellenben szilaj mén, mely rúgott, kapált és senkit sem hagyott fölülni a hátára.

Mintha csak ellentéte volna ennek a harmadik paripa, egy kihízott lusta állat, mely mozdulni se bírt a renyheségtől. Nemes alakú, formás lovacska volt a negyedik, de mind a két szemére vak.

A királyné idegesen vonta kérdőre a herceget: íves szemöldjei ráncokba vonódtak.
– Mi akar ez lenni, József? Miféle állatok ezek?
– A vásárban válogattam őket össze.
– Mondhatom, értesz a lovakhoz – jegyzé meg haragosan. – Ezekkel akarsz te előzködni az urak pompás paripáival?
– Éppen nem – felelte József -, hanem a politikai helyzetet akarom velök fölséged előtt feltárni.
– Halljuk! – mond a királyné félig gúnyosan, félig kíváncsian. – Halljuk, mi okosat gondolt ki megint a mi szeretett fiunk?
– Az elcsigázott sovány gebe a nép; a féktelen szilaj paripa a papság.
– Hallgass, hallgass!
De a királyfi arcát elöntötte a melegség, kékes hamuszín szemeiben megcsillant a bátorság; nem tudott hallgatni többé, vakmerően folytatta:
– Az elhízott renyhe ló a nemesség.
– Ah – szólt a királyné csípősen. – Nagyon elmés vagy, József. Nos, mit kell még hallanom a negyedik lovadról, a vakról?
– Bocsánat fölség, a szavamért. Az te magad vagy, aki nem látod, ami körülötted történik.

Eddig a hagyomány a kínos jelenetről. Így volt, igaz vagy nem, ki tudná megmondani, de bármiként történt, a királyfi (kiből II. József lett) jól összeválogatta a maga négyes fogatát, mert egy bizonyosan igaz, hogy ez a négy ló sebesen vitte őt kunyhótól kunyhóig a népek szívébe.

Még ma is mesélgetik okoskodó parasztok falusi lakadalmakon, vagy a szüreti tüzeknél csigért iszogatva a nagy császárnak szatíráját, mely akkor egészen igaz volt, s mely még ma sem bír átváltozni egészen nem igazzá.

1891

 

Frissítve: 2023.04.27.
Fotó: Canva

Szerelemből tartják a lovat

Szerelemből tartják a lovat

 

A lótenyésztés a legritkább esetben kifizetődő – állítják a szakemberek. Aki még ma is foglalkozik lovakkal, az a legtöbb esetben szerelemből teszi.

Tolna megyében csökken a lóállomány, igaz, pontos megyei számokat a szakemberek sem tudnak mondani. Korábbi adatok alapján két- és háromezer közöttire lehet becsülni Tolnában a lólétszámot. A szakemberek azt viszont biztosan állítják, hogy a lótenyésztés a legritkább esetben kifizetődő.

Szakvélemények

Némedi István, a Tolna Megyei Lovas Szövetség elnöke elmondta: a rendszerváltás után a megyében levő állami törzstenyészetek is magánkézbe kerültek. A szakember szerint korábban magasabb színvonalú volt az állomány, most a környező megyékben több és jobb ló van, mint nálunk. A lovak nagy részét fogatversenyeken használják, van egy kisebb ugró ló mezőny is. Kifejezetten húscélú tenyésztéssel Tolnában nem foglalkoznak.

Egy neve mellőzését kérő szakember leszögezte: csak nagyon jól eltalált genetikai párosítással és nagy adag szerencsével lehet gazdaságosan művelni ma a lótenyésztést. Azaz még a viszonylag sok lovat tartó tenyésztők is lényegében hobbiként, szerelemből űzik ezt a foglalatosságot.

A döbröközi Szabó István a legnagyobb tenyésztők egyike a megyében. Mint tréfásan fogalmazott: egyben a legnagyobb marha is. Utalva arra, hogy igen költséges ez a tevékenysége. Ló nélkül azonban nem tudna élni. Szabó István a megyére leginkább jellemző régi magyar fajtát, a kisbéri félvért tenyészti. Jelenleg huszonkét lova van. Megítélése szerint jelentős lemaradást kellene behozni a nyugati, sport célú lótenyésztéssel szemben. A legnagyobb gondnak azt tartja: hiába a tudatos és jó tenyésztői munka, ha a kipróbálás, a visszajelzés hiányzik, országos szinten is.

– Ha nullára kijövünk a csikóáldással, az már öröm – mondta a tolnai Szűcs István. A Rády József Huszárbandérium alapító-elnökének a fejében is benne van a “lóbogár”. A hobbitenyésztő egy törzskancát tart, annak utódjaival együtt általában négy-öt lova van. A régi magyar kisbéri félvér híve, tenyésztői értékrendjéhez a klasszikus, karakteres nehéz hátasló áll a legközelebb. Olyan, amelyik elbír egy megtermett huszárt is, a felszerelésével együtt, napi negyven-ötven kilométeren át. Szűcs István Magyarországra és külföldre adja el a lovait, csak olyan helyekre, ahol tudja, hogy megbecsülik az állatot. Vágólónak semmiképp. Érdekes az is, amit a lovak neveléséről mondott: nem ostorral, hanem szeretettel kell nevelni a lovat, amit ez az érzékeny, intelligens állat maximálisan meghálál.

Legalább havi húszezerbe kerül egy ló tartása

Ha azt kérdezzük, mennyiért lehet lovat venni, nagyjából olyan, mintha azt a kérdést tennénk fel: mennyibe kerül egy autó. Egy szakértő szerint minőség szerint ötvenezertől akár húszmillióig terjed a tartomány. Egy átlagos hobbiló 200-500 ezer forintért megvásárolható. A tartási költség lovanként legkevesebb 20-25 ezer forint havonta. Azaz egy 2-3 éves korában értékesített csikó tartása 500-700 ezer forint. További költség a csikóval 11 hónapig vemhes kanca tartása. A legolcsóbb sperma is 30 ezer forintba kerül, plusz az állatorvosi költségek. Így érthető, miért nehéz nyereségesen lovat tenyészteni.

 

2007.09.18. Steinbach Zsolt
Forrás: Tolnai Népújság
Frissítve: 2023.04.27.
Fotók: Canva

Hiba bejelentés