Lovaglással motiválják a gyerekek osztálytermi munkáját

Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet – Budapest

1201 Budapest,
Magyarok Nagyasszonya tér 22.
Tel.: (1) 2830377
Weboldal: fovarosi-benedek.hu
Igazgató: Csécsi Barnabás Sándor

Az iskolai lovaglás oktatásban illetékes kapcsolattartó:
Varga Györgyi
E-mail: varga.gyorgyi@fovarosi-benedek.hu
Tel.: 06-1-283-0377

Lovasterápia a Fogyatékkal Élőkért Egyesület

1238 Budapest, Tangazdasághoz vezető út, Péteri-major

Weboldala: sorilovi.hu

MKEH engedély száma: L/000248

A lovarda felszereltsége:

  • öltöző
  • társalgó/fűtött klubhelyiség
  • ügyességi akadályok, bóják
  • fedeles lovarda
  • körkarám
  • fedett körkarám
  • kültéri pálya természetes talajjal

dr. Jámbor Péter
Email: jamborp@freemail.hu
Tel.: 0630/2037218

Az iskolai lovaglás oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők:

  • Csipán Ágnes Ildikó, lovasedző
  • Molnár Ildikó Franciska, lovasoktató, lovastúra-vezető
  • Darvas Cecilia, lovasterepauta
  • Takács Orsolya, lovasterepauta
  • Suri Szilvia lovasterepauta jelölt, gyakornok
  • dr. Jámbor Péter, agrármérmérnök-tanár, terápiás lókiképző, segítő

A lovaglás és lovaskultúra oktatása a Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézetben:

Mióta folyik az iskolában a lovaglás, a lovaskultúra oktatása:

  • 2004 /2005. tanév

A lovaglás oktatásban résztvevő gyermekek száma:

  • 32 fő

A lovaglás oktatásban résztvevő évfolyamok:

  • 2. évfolyam, 3. évfolyam, 4. évfolyam, autisták vegyes korcsoport

Milyen beosztásban zajlik a lovaglás oktatás:

A foglalkozásokat 32 fő látogatja 4×8 fős bontásban, heti két alkalommal. A 8 fős csoport összesen 2×45 percet tölt lovas-iskolánkban. Egy időben 3 fő lovagol, a nem lovaglók ezen idő alatt egyéb lovas foglalkozásokon, oktatáson vesznek részt

Lovaglás oktatás gyakorisága:

  • Hetente 2 db 45 perces óra összevonva

Átlagosan lóháton töltött idő gyermekenként egy lovardai látogatás alkalmával:

  • 15-20 perc

Az oktatásban résztvevő lovak, pónik száma:

  • 4

Az oktatásban résztvevő lovasoktatók, lovasedzők száma:

  • 6 fő

Kiegészítő foglalkozások:

  • bemelegítés, talajtorna, játékos feladatok
  • lovastorna
  • ismerkedés a lovakkal
  • ismerkedés a ló körüli munkákkal
  • szerszámismeret
  • elméleti oktatás (magyar lovaskultúra, lófajták, lovaglás, stb.)

Hogyan zajlik az oktatás, milyen tanmenet szerint haladnak az oktatók:

Egy tanévre kidolgozott szöveges oktatási terv

1. Alapozás I.

Cél: A lovas és a ló közötti jó kapcsolat kialakítása. Fontosabb lovardai szabályok ismertetése, bevezetés a ló közelében történő viselkedésről, lovak ápolásáról, felszereléséről, a lóval való kommunikáció elsajátítása, bevezetés a lovassportba. A lovas egyensúlyának és hajlékonyságának fejlesztése először talajon végzett bemelegítéssel, majd lovon, nyeregben történő munka során, kezdetben kézből vezetett lóval, majd futószáron, lovasterepauta és szakképzett oktató-, edző segítségével.

2. Alapozás  II.

Cél: A ló takarmányozásának alapjai. Ló és lovas felszerelések ismertetése, ló ápolása és szerszámozása szakképzett oktatóval.  Ismerkedés a lovas szakágakkal. Ló- és lovassport elméleti bemutatása. A sportban elért magyar eredmények ismertetése.

A lovas lóval való kommunikációjának fejlesztése nyereg alatti munkában. A lovas képzése a helyes ülés, egyensúlyi helyzet megtartása,  a helyes segítségnyújtások tekintetében, futószáras munka keretében.

3. Alapozás III.

Cél: Futószáras munka a lovas számára, üléskorrekció, a lóban való ülés elményítése. A lovas erőlétének és az állóképességének fokozására, a lovaglás intenzitásának fokozása. Elméleti és gyakorlati foglalkozások keretében a lovas hibáinak, hiányosságainak kontrollálása, az előrehaladottság mérése.

4. Munkafázis  I.

Cél: A lovaskultúránk áttekintése, ahhoz kapcsolódó elméleti anyag ismertetése.

A lovas futószáras munka keretében megtanulja a két alap jármódot, lépést és ügetést. Az ügető munka tanügetéssel kezdődik, hogy a lóval való együttmozgás és a lovas egyensúlya megfelelően kialakuljon. Majd könnyűügetésben sajátítja el a mozgást. Erőnléti és egyensúlyfejlesztés.

5. Munkafázis  II.

Cél: Elméleti oktatás keretében a lovardai alakzatok ismertetése. Önálló lovasmunka lépés jármódban. Egyszerűbb lovardai alakzatok lovaglása, ügyességi feladatok lóhátról.

6. Munkafázis  III.

Cél: Lépés jármódban az összes lovardai alakzat lovaglása, ügetésben önálló munka. A lovas készségeinak fejlesztése, erőnlétének fokozása.

7. Munkafázis  IV.

Cél: Önálló lovasmunka lovastársakkal, osztálylovaglás. A ló ellátása és ápolása önállóan. A tanultak ismétlése, a lovon való munka, mint mozgásminőség javítása.

Év végi számonkérés:

  • Bemutató lovaglás

Kötelező védőfelszerelés:

  • kobak

A kötelező védőfelszereléseket biztosítja:

  • a lovarda

Kötelező, vagy ajánlott ruházat:

Elfogadott kényelmes sportruházat ( hosszúnadrág, zárt cipő, testhez simuló felső-ruházat )

Az iskola és a lovarda közötti távolság:

  • 1-5 kilométer

Hogyan jutnak el a gyerekek a lovardába:

  • Külön busszal

Azon gyermekek aránya, akik a szabadidejükben is eljárnak lovagolni, vagy lovas táborokba:

  • a gyerekek 3-5%-a

A gyermekek visszajelzése a lovaglás oktatásról

nagyon motiváltak, nagyon élvezik a lovaglás oktatást, hasznosnak tartják, szabadidejükben is szívesen foglalkoznának vele

Az iskolában tanító tanárok tapasztalata a lovaglás oktatásról:

nagyon hasznos, egyértelmű pozitív változást tapasztalnak a gyermekek magaviseletében, kondíciójában, tanulási képességeiben, vagy közösségi készségeiben

Sikertörténetek:

A lovas-foglalkozások során mindenki saját ütemének megfelelően fejlődik, de a tanév végére minden tanuló eljut a lépés jármódban történő önálló lovaglásig. Legfontosabb, hogy a minden tanulási folyamathoz szükséges figyelem, ugrásszerűen fejlődött a lovagolni járó tanulók között. Miután a lovaglást egyszerre három lóval bonyolítják, a csoportos munka előnyei ( a közös sikerélmény és együttműködési helyzetek megélései ) folyamatosan éreztetik jótékony hatásukat. További előny, hogy az egész tanév során az osztálytermi munka is motiválható a lovaglással

.

Hozzászólások