keresés a lovardák között
Főoldal   »   Lovas hírek

3 kerék, 4 patkó: akadálymentesen erdőn-mezőn át




Egy speciális, angol fejlesztésű lovaskocsi nyithat utat a kerekesszékben élők számára, hogy bármilyen, eddig elérhetetlen terepeket is biztonságosan bebarangolhassanak, miközben saját kezükben tartják a szárat. 

Füves dombokon is biztonságban

Az angliai Exeterből származó Simon Mulholland állítja, hogy az egész úgy kezdődött, hogy nem volt bátorsága lovagolni, ugyanakkor a család póniját edzenie kellett. Ez sarkallta mintegy 14 évvel ezelőtt első különleges lovaskocsija, a "nyergeskocsi" megalkotására.

Találmányát először csak szórakozató újdonságnak tartotta, de miután többen is lovaskocsinak, vagy éppen harci szekérnek titulálták, beleásta magát a lovaskocsik történelmébe. Kiderült, hogy egy olyan lóvontatta járművet tervezett, amihez hasonlót már a sumérok és az akkádok is használtak.  

Simon Mulholland első találmánya, a "nyergeskocsi"

A biztonságot már ekkor mindenek fölé helyezte és kifejlesztett egy gyorskioldó hámot, mely lehetővé teszi, hogy a szerkezetet azonnal leválassza a póniról, ha az megugrik, megbokrosodik, vagy például elesik.

Mulholland a nyergeskocsit továbbfejlesztve hozta létre az iBex-et, azt a lovaskocsit, ami a kerekesszékhez kötött lóbarátok számára nyújt lehetőséget arra, hogy lovukkal igezi felfedezőútra indulhassanak. Az iBex biztonságos minden terepen, legyen az vendégmarasztaló sár, kavicsos, vagy sziklás talaj, egy füves domboldal, vagy egy homokos tengerpart.

"Ezzel a lovaskocsival új utat lehet nyitni a kerekesszékhez kötött lóbarátok számára, hogy olyan helyeken is járjanak, ahová eddig még nem volt alkalmuk eljutni." - mondja Mulholland. "Az iBex kétség kívül sokkal biztonságosabb megoldás, mintha egy deréktól lefelé bénult lovas lovagolna."

A biztonság az iBex-nél is kulcsfontosságú volt: a hajtónak elég meghúznia a kioldót, és a ló máris kiszabadul a hámból, a fékek pedig azonnal rögzítik a kocsit. „Olyan ez, mint vitorlázni tanulni azzal a lehetőséggel, hogy bármikor kiléphetsz a szárazföldre” – magyarázza a tervező. 

Tengerparton - ahová kerekesszékkel sosem jutott volna el a hajtó

A kocsi kimondottan strapabíró. Úgy lett tervezve, hogy bármilyen kerekesszéket elbírjon, beleértve a 160 kg-nál nehezebb elektromos szerkezeteket akár egy 120 kg-os hajtóval.

Mulholland, aki tevékenykedett már állatkerti gondozóként, értékesítőként, szakácsként, és íróként is, végeredményben feltalálónak vallja magát. Mégsem tervezte, hogy lovaskocsit épít; kezdetben csak egy biztonságos, egyszerű járművet képzelt el, ami lehetővé teszi, hogy felnőttek is dolgozhassanak kisebb pónikkal

Az első, mozgásukban akadályozottak számára készült lovaskocsiját 2001-ben készítette el a tervező. A felismerés, hogy a kerekeszékben élők az egészségesek által hétköznapinak tartott dolgok tucatjaiból vannak kizárva, megijesztette és meggyőzte, hogy érdemes foglalkoznia a témával.

A tervezés és fejlesztés során a lovasbalesetben lebénult Christopher Reeve-et képzelte maga elé, mint legújabb lovas kocsijának célközönségét. 

Mulholland a tesztelés során az iBex prototípusával tette meg az Exetertől a Hyde Parkig vezető 300 kilométeres utat, amit pónija, Obama húzott. A lovaskocsi ez után az út után nyerte el végleges formáját. Az iBex-et kórházak, speciális igényű iskolák is örömmel fogadták és használják.

2014.03.25. Koskó Barbara, Sebestyén Dóra, Lovasok.hu
Forrás: Horsetalk.co.nzKép forrása: Ponyacces.com







Cikkajánló:


Hozzászólások:

























   
Horze Lovasáruház   KLP   Lovasvilág Lovasbolt   Decathlon   Tanita Lovasboltja   szerverbérlés, szerverhoszting, szerverüzemeltetés