Gombóc paci: Mi az egyensúly?

Az egyensúllyal többször is találkoztál már életed során, nem csupán lovaglás közben, csak még nem gondolkodtál el rajta. Gondolj bele, milyen magától értetődő, ahogy jársz, szaladgálsz. Pedig mindkettő az egyensúly megtanulásából és használatából ered. Nem beszélve a biciklizésről és a korcsolyázásról. Talán ezekről is vannak emlékeid.

Nekem, Gombóc pacinak is van egyensúlyom, amit az ember fejlesztett és erősített azért, hogy gond nélkül viseljem a lovasom súlyát, és együtt tudjak mozogni vele. Neked is van egyensúlyod, amit most arra szoktatsz, hogy a hátamon maradj, és összhangban mozogj velem. Gondolj vissza az eddigi tapasztalataidra: a hátamon ülsz a súlypontom felett. De mozgás közben is! Az én testem vízszintes, a tiéd függőleges helyzetű. Hátsó lábaimmal indítom a mozgást, a te derekad pedig követi.

Előremozdulok, amit neked ki kell egyensúlyoznod, tehát a felsőtested hátrafelé hat. Az előrehaladásban a mellső lábaim is részt vesznek, ezt lapockám felfelé mozgása teszi lehetővé. Ezt a mozgást követi a mellkasod felfelé. Felsőtested, derekad mozgását rögzíted lábaid lefelé ható rugózásával és vádlid, vagyis lábszárad izmának finom ráfekvésével az oldalamon.

Láthatod, hogy közös mozgásunk a közös egyensúlyon alapszik, amely együttmozgásból és kiegyenlítő ellentétes mozgásból épül fel. De mi történik, ha nem jön létre az összhang? Az egyetértés hiánya neked is, nekem is kellemetlen. Ha folyamatosan előredőlsz, akkor vállad nem tart egyensúlyban, és a mellső lábaimra kerül a súlyod. Így nem tudod követni a mozgásomat. Ha térdedet felhúzod, és ebből a pozícióból nyomod lefelé és húzod fel ismét, akkor feladod az egyetlen támaszodat.

Lovaglás közben mindkettőnk egyensúlya folyamatosan változik, és ezt a változást próbáljuk követni és összhangba hozni. Te a saját testedet egyensúlyozod és követed a mozgásomat, miközben irányítani szeretnél. A te súlyod nagyon nagy hatással van a mozgásomra, ezért az egyik legfontosabb segítséget a testsúlyod áthelyezésével tudod nyújtani. Mivel nekem is egyensúlyoznom kell a feladatok elvégzésénél – mindig a nagyobb súlyt támasztom alá, ezért hátsó lábaimmal alá lépek, eltérek a súly irányába. Ha te befelé vagy kifelé helyezed magad, én mindig a súlyod alá lépek. Ne feledd, a testrészeid is együtt működnek és hatnak.

Amikor egyenesen haladunk, súlyod egyenletesen megoszlik a két ülőcsontodon. Ezt kitapinthatod a popsidon, de az igazi az, ha a nyeregben ülve is érzed őket. Szakszerűen ezt mindkét oldali terhelésnek nevezik. Ha csak az egyik oldalt terheled – a belső vagy a külső lábadat és sarkadat nyomod le, illetve terheled –, ez az egyik oldal terhelése. Az előreható mozgást hátrafelé, a jobbra vagy balra történő kitérést ellenkező oldalon, a fordulatok és ívek lovaglását az azonos oldal terhelésével tudod egyensúlyban tartani.

Szeretnéd megérezni, hogyan tudod a testsúlyod áthelyezni? Egy egyszerű gyakorlattal mindjárt ki is próbálhatod: Állj kisterpeszbe! Érzed, ahogy a súlyod mindkét lábadra nehezedik? Ha egy kicsit hátrébb helyezed a súlypontodat, még mindig egyensúlyban állsz. Ha előredőlsz, az már kevésbé biztonságos. Súlyodat azonban át tudod helyezni a bal vagy a jobb lábadra is. És közben felsőtested egyenes marad, nem dől sem jobbra, sem balra. Most egyszerűen próbáld meg csak az egyik lábadra áthelyezni a súlyodat. Érzed? Egyenes testtel könnyebb! Tehát nem kell jobbra vagy balra dőlnöd – elég, ha áthelyezed a súlyod valamelyik irányba. Egyszerűbben: vállad az én vállammal, csípőd az én csípőmmel párhuzamos mozgás közben is.

Ha a fenti cikk felkeltette az érdeklődésedet, akkor Tombor Mónika: Gombóc paci a lovaglásról című könyvéből, melyet a lenti képre kattintva érhetsz el, részletes választ kaphatsz minden felmerülő kérdésedre a lovas egyensúlyával kapcsolatban.

A Gombóc paci a lovaglásról c. könyv a Bioenergetic kiadótól rendelhető meg >>

A cikk megjelenését a   támogatta.

2015.01.23.
Bioenergetic Kiadó

Hozzászólások