keresés a lovardák között
Főoldal   »   Lovas szakemberek   »   Lószállítás



A pick-upok újabb előnyei, 

avagy kell-e útdíjat fizetni, ha lószállítót vontatsz?

Pick-up rovatunk előző cikkében már kitértünk a platósokat érintő és legtöbb kérdést felvető KRESZ-szabályokra, de felmerült egy újabb kérdés: Ezekre a járművekre és a belőlük képzett szerelvényekre milyen módon vonatkozik az idén júliusban bevezetett e-útdíj rendszer? Egyáltalán micsoda és hogyan működik a HU-GO?

Fellélegezhetnek a pick-uposok

Minden 3,5 tonnánál kisebb műszakilag megengedett (forgalmiban szereplő) össztömeggel rendelkező gépjármű, önmagában vagy akármekkora (a forgalmiban előírt maximumnál nem lehet nagyobb) vontatmányával alkotott járműszerelvényként a D1 kategóriába tartozik. Ez azt jelenti, hogy a szerelvény hiába haladja meg a 3,5 tonna megengedett össztömeget, ha a vontató jármű megengedett össztömege 3,5 tonna alatt van, akkor nem vonatkozik rá az e-útdíj rendszer, minden marad a régi kerékvágásban. A legtöbb pick-up ebbe a kategóriába tartozik, így esetedben az idei évben az alábbi autópálya díjak érvényesek:

  • 10 napos: 2 795 Ft
  • Havi:        4 780 Ft
  • Éves:      42 980 Ft
 
Ez azért is figyelemre méltó, mivel szerelvényben egy pick-up hasznos tömege elérheti a 3 tonnát, ami egy „szóló” teherautóval nem lehetséges 3,5 tonna alatt. (A hasznos tömeg az autón elhelyezkedő rakományt jelenti). Természetesen ez az előny megvan a 3,5 tonna alatti furgonoknál is.

A gazdálkodásban gyakoriak a 3,5 tonna feletti gépek, áruszállítók, ezért érdemes kitérni az ilyen járműveket érintő kötelezettségekre is.

Mi az E-útdíj?

2013. július elsejétől kötelező Magyarországon az e-útdíj fizetése a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművekre. Ebbe beletartoznak a teherautókból átalakított lószállítók is, melyek forgalmijában a megengedett össztömeg 3500 kg felett van.

Kivételt képeznek többek között az autóbuszok, mezőgazdasági gépjárművek és az ehhez kapcsolt pótkocsik, a lassú járművek, személygépkocsik.

A tengelyszám alapján három kategóriába sorolhatók az útdíj-köteles járművek:

  • J2-kategória: 2 tengellyel rendelkező járművek és járműszerelvények
  • J3-kategória: 3 tengellyel rendelkező járművek és járműszerelvények
  • J4-kategória: 4 vagy több tengellyel rendelkező járművek és járműszerelvények

Az E-útdíj, azaz a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer, a magyar úthálózat 6513 km hosszú szakaszait érinti. Az e-útdíjat autópályákon, autóutakon és főutakon kell fizetni. A HU-GO névre keresztelt e-útdíj rendszere megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek és az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás irányelveinek.

Mivel jogszabályban van meghatározva, hogy minden gyorsforgalmi- és főút díjköteles (kivéve az M0 körgyűrű, valamint a gyorsforgalmi utak Budapest városhatár és M0 közti szakaszai és az M31-es út), ezért ezen utakat jelző KRESZ táblák mutatják, hogy díjköteles útszakaszra érkeztél. A táblák kihelyezése még nem történt meg mindenhol, de minden autópálya, 1 és 2 számjegyű főút érintett.

Előzetesen a www.hu-go.hu honlap „Térkép” menüpontjában elhelyezett térkép segítségével tudsz tájékozódni a díjköteles útszakaszokról, de általánosságban elmondható, hogy kevés kivételtől eltekintve az M0 körgyűrűn és az M31-es úton kívül elhelyezkedő főútvonali és gyorsforgalmi útszakaszok díjkötelesek. Az NFM rendelet alapján alapvetően minden gyorsforgalmi, egy- és kétszámjegyű főút, amelyik nem uniós támogatással épült, fizetős útszakasznak minősül.

Az útdíj a megtett út alatt használt útszakaszok alapján kerül kiszámításra. Ez azt jelenti, ha díjköteles gépjárművel felhajtasz egy díjfizetési kötelezettséggel érintett útra és a következő lejárónál pedig lehajtasz erről az útról, a megtett távtól függetlenül az egész útszakaszra vonatkozó költséggel számolnod kell. Ezek a szakaszok általában pár 100 métert jelentenek. Pl. GPS alapú rendszer érzékeli, hogy ezen a 100 méteres szakaszon belül vagy. Ha a lehajtó a szakasz közepén van, akkor 50 m-t számol fel a rendszer pluszban. 

A fizetés kétféleképpen történhet, előre váltott viszonylati jeggyel vagy egy OBU (on-board unit), azaz fedélzeti egység segítségével.

Az első esetben az útdíj megállapításához a jármű fontosabb adatait, a kezdő és végpontot kell megadni, ez alapján a rendszer az általa kiadott útvonalra ad viszonylati jegyet, és erre az útvonalra számítja az útdíj összegét melynek fizetését bankkártyával lehet intézni. Ez akkor vonatkozik rád, ha a HU-GO-ban regisztráltál. Internetes átutalással és bankkártyával tudsz fizetni, mint egy internetes vásárlás esetén.

Ha nem regisztráltál a Hu-GO-n, akkor bizonyos benzinkutakon válthatsz jegyet. Vonaljegyet minden esetben előre kell váltanod, ha ugyanis megállítanak egy fizetős szakaszon és nincs vonaljegyed vagy működő OBU-d, akkor elég kemény büntetésre számíthatsz. Fontos, hogy ez esetben a megadott útvonalról nem szabad letérni, a program két pont között csak egy lehetőséget ajánl fel, ha ezen változtatni szeretnél, azt közbenső pontok megadásával teheted meg.

Aki rendszeresen használja a „fizetős” szakaszokat, és HU-GO használatára köteles, annak érdemes regisztrálni és fedélzeti egységet beszerelni a gépjárműbe. Lehetőséged van akár olcsóbb viszonylat megválasztására is, míg az előre váltott viszonylati jegynél csak közbenső településeket lehet megadni. 400 kilométeres viszonylatban akár 4-5000 Ft eltérés is lehet a legnagyobb kategóriában, így hamar megtérülhet a 30-40 000 forintba kerülő fedélzeti egység beszerelése.

Útvonalad megválasztásakor vedd figyelembe az aktuális jogszabályokat, ugyanis a „majd a falukon keresztül kikerülöm a fizetős szakaszokat” hozzáállás nem célravezető. Rögtön ki is térünk rá, hogy miért. 

Vigyázat - a KRESZ is módosult!

Az e-útdíj bevezetésével együtt módosult a KRESZ is, hogy védjék a kis települések mellékútjait az útdíjat kikerülni kívánó kamionoktól.

 

A legfontosabb változások:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól 

48. § 

(14) A nehéz tehergépkocsik e rendelet eltérő rendelkezése hiányában lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek.

(15) A (14) bekezdésben fel nem sorolt utakat elengedhetetlenül szükséges távolságban abban az esetben használhatja nehéz tehergépkocsi, ha a) áruszállítás érdekében az áru fel-, vagy lerakásának, illetve – különleges felépítményű jármű esetén – a felépítményével történő munkavégzés helyszínére vagy helyszínéről; b) üzemben tartója telephelyére vagy telephelyéről közlekedik. A nehéz tehergépkocsi az a) és b) pontban felsorolt helyszínre, helyszínről történő közlekedése során a (14) bekezdésben felsorolt útvonalakról való lehajtás után, azokat egy irányban legfeljebb egy alkalommal keresztezheti.

(16) Nem vonatkozik a (14) bekezdésben meghatározott tilalom azon nehéz tehergépkocsira, amely útlezárás miatt terelőúton közlekedik, valamint arra, amelyet az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény szerint 2013. évi LXVII. törvény 9. § (1) bekezdése szerint nem terhel útdíjfizetési és bevallási kötelezettség, továbbá a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. §-a alapján kiadott engedéllyel rendelkező járművekre.

 (17) Nem vonatkozik a (14) bekezdésben meghatározott tilalom a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló miniszteri rendeletben meghatározott oktatójármű igazolással rendelkező azon nehéz tehergépkocsira, amely a (14) bekezdésben meg nem határozott utakat a miniszteri rendelet szerinti gyakorlati oktatás vagy vizsgáztatás során is használja.


Lószállító utánfutók a Lovas Piactéren >>

Érdemes ellátogatnod az alábbi oldalakra, ha a témában mélyebben elmerülnél:

2013.08.21. Tari József, Őri Péter


KapcsoLÓdó cikkek:

Az Amarok bemutatása >>

Pick up körkép >>

 
 

 






Hozzászólások:



Legtöbb lájkot kapott cikkeink:





















   
  tereplovaglás, fedett lovarda, lovas táborok, bértartás, csapatépítés a Bakonyban   Horze Lovasáruház   KLP   TAnita lovasbolt Érd   Barefoot   szerverbérlés, szerverhoszting, szerverüzemeltetés